با مهم‌ترین نیازهای تغذیه‌ای مربوط به زنان آشنا شوید

با مهم‌ترین نیازهای تغذیه‌ای مربوط به زنان آشنا شوید.

رژیم غذایی سالم نقش بسزایی در حفظ سلامتی دارد. اگرچه هم زنان و هم مردان باید از رژیم غذایی متنوع و متعادل پیروی کنند، اما زنان نیازهای تغذیه‌ای خاصی دارند که می‌تواند در هر مرحله زندگی تغییر کند. توصیه‌های کلی که انرژی مورد نیاز این گروه از جمعیت را تامین کرده و از بروز بیماری پیشگیری می‌کند، عبارتند از:
• افزایش مصرف غلات کامل مانند نان تهیه شده از آرد سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای و کاهش دریافت قندهای ساده و نان تهیه شده با آرد سفید
• مصرف روزانه ۳ واحد لبنیات کم چرب یا بدون چربی
• مصرف روزانه ۵ تا ۶ واحد از مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز کم چرب، ماکیان، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات
• مصرف ۲ لیوان میوه در طی روز، شامل میوه تازه، منجمد و یا پخته شده بدون شکر
• مصرف ۲/۵ لیوان سبزیجات در طی روز، شامل سبزیجات تازه، منجمد و یا کنسرو شده بدون نمک
• اجتناب از مصرف مقادیر زیاد قند و چربی به منظور حفظ وزن در محدوده طبیعی
• کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین، کیک، بیسکوئیت، کلوچه و غذاهای سرخ شده
• استفاده از لبنیات کم چرب و یا بدون چربی به جای لبنیات پرچرب
• اجتناب از مصرف گوشت‌های پرچرب
• کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع، مانند گوشت پرچرب، فست‌فود، لبنیات پرچرب و …

نیازهای تغذیه‌ای ویژه زنان:

آهن

آهن یک عنصر مهم برای حفظ سلامتی بدن است. این ماده مغذی در غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، اسفناج، حبوبات و غلات غنی شده وجود دارد. آهن موجود در غذاهای حیوانی نسبت به آهن غذاهای گیاهی به میزان بیشتری در روده جذب می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C، مانند لیموترش، گوجه‌فرنگی و یا فلفل دلمه‌ای، همراه با مواد غذایی گیاهی به افزایش جذب آهن موجود در آن‌ها کمک می‌کند.

اسید فولیک

اسید فولیک مورد نیاز بدن حداقل ۴۰۰ میلی‌گرم در روز است. اسید فولیک در روند ساخت مغز و نخاع و همچنین DNA و RNA نقش داشته و همچنین به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. دریافت کافی اسید فولیک برای زنانی که در سنین باروری قرار دارند ضروری است، زیرا این ویتامین از بروز نقص‌های مادرزادی در جنین جلوگیری می‌کند. بنابراین لازم است مواد غذایی غنی از اسید فولیک، مانند مرکبات، سبزیجات برگ سبز و حبوبات به میزان کافی در طی روز مصرف شود. همچنین در صورت لزوم باید مکمل دریافت شود. دریافت مکمل اسید فولیک در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کلسیم

به منظور تامین سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها زنان باید هر روز از مواد غذایی غنی از کلسیم استفاده کنند. کلسیم به حفظ تقویت استخوان کمک کرده و از بروز پوکی استخوان (استئوپروز) که منجر به ضعف و شکنندگی استخوان می‌شود پیشگیری می‌کند. کلسیم در ماست، شیر، پنیر، ماهی ساردین و آبمیوه‌های غنی شده با کلسیم یافته می‌شود.

ویتامین D

این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. ویتامین D در پیشگیری از بروز مشکلات استخوانی و نیز کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری ام اس (MS) نقش دارد.

کالری دریافتی روزانه

زنان نسبت به مردان دارای بافت عضلانی کمتر و بافت چربی بیشتری بوده و جثه کوچکتری دارند. بنابرین کالری مورد نیاز روزانه آن‌ها از مردان کمتر است. زنان با فعالیت بدنی متوسط معمولاً روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلوکالری انرژی باید دریافت نمایند. در زنانی که فعالیت بدنی بیشتری انجام می‌دهند، کالری مورد نیاز بدن بیشتر است.

Loading