با تغذیه مناسب، سلامت چشمان خود را در سالمندی تضمین کنید.

با تغذیه مناسب، سلامت چشمان خود را در سالمندی تضمین کنید.

بیماری دژنراتیو ماکولا وابسته به سن (AMD) شایع‌ترین علت نابینایی در سراسر جهان است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد در شبکیه چشم تخریب می‌شود. ماکولا مسئول دید مستقیم و واضح بوده و در انجام کارهای دقیق مانند رانندگی و مطالعه کردن نقش دارد. این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال و به خصوص در زنان شایع است. در حال حاضر، برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوع تغذیه در بروز و پیشرفت بیماری AMD اثر دارد.
نتایج این مطالعه نشان داد پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش خطر پیشرفت AMD مرتبط است. در این رژیم غذایی به مصرف میوه، سبزی، ماهی، غلات کامل، حبوبات، مغزها و روغن زیتون تاکید می‌شود. همچنین مصرف گوشت قرمز در آن محدود می‌گردد. رژیم غذایی شرقی با کاهش شیوع این بیماری همراه بود. در این رژیم غذایی مقدار زیادی سبزی، حبوبات، میوه، غلات کامل، گوجه‌فرنگی و غذاهای دریایی مصرف می‌شود. رژیم غذایی غربی شیوع AMD را افزایش می‌داد. در این رژیم غذایی مقدار زیادی گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، محصولات لبنی پرچرب، سیب‌زمینی سرخ شده و غلات تصفیه شده مصرف می‌شود.
مصرف زیاد سبزیجات غنی از کاروتنوئیدها و ماهی‌های چرب دارای اسید چرب امگا ۳ برای افرادی که در معرض ابتلا به AMD قرار دارند، مفید بود. در مقابل، رژیم غذایی با نمایه گلایسمی بالا و مصرف الکل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌داد.
به گفته محققان بهبود کیفیت رژیم غذایی، افزایش غذاهای حاوی مواد مغذی مورد نیاز شبکیه چشم و اجتناب از مصرف غذاهایی که سبب آسیب اکسیداتیو می‌شوند در پیشگیری از ابتلا به AMD نقش بسزایی دارد.
نکته عملی: افزایش مصرف میوه، سبزی و ماهی و همچنین کاهش دریافت غذاهای پرچرب، سرخ شده و فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری دژنراتیو ماکولا وابسته به سن را کاهش می‌دهد.
منبع:

Naoko A Chapman et al. Clinical & Experimental Ophthalmology 2018.

Loading