اگر وزن بالایی دارید در معرض ابتلا به افسردگی هستید.

اگر وزن بالایی دارید در معرض ابتلا به افسردگی هستید

نمایه توده بدنی (BMI) از تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می‌آید. BMI بالاتر از ۲۵ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود. امروزه شیوع چاقی در سراسر جهان در حال افزایش است. از سوی دیگر، چاقی و افسردگی به عنوان دو مشکل شایع هر سال هزینه‌های زیادی را به مراکز بهداشتی جهان تحمیل می‌نمایند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد چاقی می‌تواند در بروز افسردگی نقش داشته باشد. در این مطالعه که در مجله International Journal of Epidemiology منتشر شد محققان دریافتند چاقی نه تنها سبب بروز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی – عروقی و برخی از سرطان‌ها می‌شود، بلکه اثرات روانی اضافه وزن می‌تواند به بروز افسردگی منجر شود. این یافته، به خصوص، در میان زنان قابل توجه بود.
در این پژوهش اطلاعات بیش از ۴۸ هزار نفر که به افسردگی مبتلا بودند با اطلاعات مربوط به بیش از ۲۹۰ هزار فرد سالم مقایسه شد.
نکته عملی: افرادی که به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند بیش از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. برخورداری از رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و حاوی کالری مناسب باشد و همچنین اجتناب از بی‌تحرکی می‌تواند خطر بروز چاقی و در نتیجه افسردگی را کاهش دهد.
منبع:

Jessica Tyrrell et al. International Journal of Epidemiology 2018.

Loading