امگا ۳ به مقابله با آرتریت روماتوئید کمک می کند.

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی سیستمیک است که روی چندین مفصل بدن تاثیر می گذارد. این بیماری معمولاً روی پوشش مفاصل تاثیر می گذارد اما می تواند روی اندام های دیگر نیز تاثیر بگذارد. خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به RA دیده می شود. علت دقیق RA مشخص نیست اما به نظر می رسد یک پاسخ معیوب در سیستم ایمنی باعث می شود که سیستم ایمنی اشتباهاً اتوآنتی بادی بر علیه بافت ها و ارگان های بدن تولید کند. برای RA درمانی وجود ندارد اما تکنیک های ورزشی خاصی می تواند در مدیریت آن کمک کننده باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که عوامل رژیمی می توانند موثر باشند. بدین منظور محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند آیا دریافت مقادیر بالای امگا ۳ در این بیماران بر روی پیشرفت بیماری تاثیر می گذارد یا خیر.
در این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به گزارش خود افراد درباره مصرف امگا ۳ را از ۳۰ نفر که اتوآنتی بادی RA را داشتند و ۴۷ نفر بیمار کنترل آنالیز کردند. تنها ۷-۶ % از بیماران دارای اتوآنتی بادی RA، مکمل امگا ۳ دریافت می کردند، در مقایسه با گروه کنترل که ۴/۳۴ % از آن ها مکمل امگا ۳ دریافت می کردند. آزمایش خون نشان داد در آن هایی که اتوآنتی بادی RA را داشتند نسبت به گروه کنترل احتمال اینکه سطوح سه اسید چرب ضروری پایین تر باشد، به طور معنی داری بیشتر است. به نظر می رسد که دو اسید چرب ضروری امگا ۳،DHA  (دوکوزا هگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزا پنتانوئیک اسید)، ممکن است در سرکوب یک پروتئین خاص که شدت و مدت پاسخ ایمنی را تنظیم می کند، موثر باشند.  محققان بیان کردند که تفاوت بسیار قابل توجهی در سطح خونی اسیدهای چرب امگا ۳ بین افرادی که مکمل  امگا ۳ دریافت می کنند و کسانی که دریافت نمی کنند وجود دارد. همچنین بیان کردند که ژنتیک ممکن است در تاثیر نهایی امگا ۳ در افراد بیمار در خطر پیشرفت RA نقش بازی کند.  
این اولین مطالعه برای پیدا کردن یک ارتباط میان امگا ۳ و آنتی بادی ایجاد کننده RA، در میان بیمارانی که در معرض خطر هستند اما هنوز بیماری در آن ها ایجاد نشده، می باشد. با وجود اینکه تعداد شرکت کنندگان کم بود اما نتایج به این موضوع اشاره دارند که امگا ۳، از طریق پیشگیری از پیشرفت RA در طول دوره زمانی که هنوز علائم بیماری ظهور نکرده، می تواند به حفاظت در برابر RA کمک کند. در مرحله بعد محققان امیدوارند که با پیگیری یک گروه بزرگتر از بیماران در زمان طولانی تر و بررسی کسانی که اتوآنتی بادی RA را دارند چگونگی پیشرفت بیماری را مشاهده کنند.
نکته عملی: محققان به منظور کاهش خطر ابتلا به RA  و دیگر بیماری های التهابی، به همه افراد به ویژه افراد در معرض خطر، رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ماهی های غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین ۳-۱ گرم روغن ماهی در روز است،  را توصیه می کنند.

منبع:

Gan RW, et al. “Lower omega-3 fatty acids are associated with the presence of anti-cyclic citrullinated peptide autoantibodies in a population at risk for future rheumatoid arthritis: a nested case-control study". Rheumatology, 2015
 

 

Loading