افزایش چربی های خون(۲)

در قسمت اول این مطلب به تعریف، علائم و عوامل خطر چربی های خون اشاره شد، حالا ادامه ی مطلب …

عوارض

کلسترول بالا منجر به ایجاد آترواسکروزیس یا تصلب شرائین می شود که این امر ناشی از رسوب توده ای از کلسترول و دیگر ذرات چربی در دیواره شریان ها است.  این تودهای کلسترولی که پلاک شریانی نیز نامیده می شوند، جریان خون را در طول شریان کاهش می دهند که در بافت های حیاتی زمینه ی عدم خون رسانی را فراهم می نماید.

اگر شریان هایی که خون قلب را فراهم می کنند و وظیفه ی تغذیه ی قلب را به عهده دارند(شریان های کرونری) دچار آسیب شوند، شما دچار درد قفسه سینه یا آنژین و دیگر علائم بیماری قلبی خواهید شد.

در هنگام از هم گسیختگی پلاک ها، لخته خون ایجاد می شود که منجر به قطع جریان خون می شود. اگر جریان خون در قسمتی از قلب قطع شود حمله قلبی ایجاد می گردد و اگر جریان خون در قسمتی از مغز قطع شود سکته مغزی ایجاد می گردد.

نحوه آمادگی برای انجام آزمایش خون

جهت چک کردن سطوح کلسترول خون می بایست خون شما به صورت ناشتا گرفته شود. معمولاً شما باید تا قبل از گرفتن خون به مدت ۹ تا ۱۲ ساعت هیچ چیز جز آب نیاشامید و نخورید. به همین دلیل پزشک شما پیشنهاد می کند که صبح زود از شما خون گرفته شود.

از آنجایی که ابتلا به سطوح بالای چربی خون می تواند ارثی باشد، در هنگام ویزیت پزشک از شما در رابطه با تاریخچه خانوادگی ابتلا به کلسترول بالا و بیماری قلبی سوال خواهد کرد.

آزمایش های تشخیصی

در آزمایش خون جهت بررسی میزان کلسترول موارد زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد:

* کلسترول تام

* کلسترول LDL

* کلسترولHDL

* تری گلیسرید – نوعی چربی موجود در خون

تفسیرمیزان کلسترول

درخیلی از کشورها از جمله کشور ما ایران، واحد اندازه گیری کلسترول برحسب میلی گرم کلسترول در دسی لیتر خون محاسبه می شود. در کشورهای اروپایی سطوح کلسترول بر حسب میلی مول کلسترول در لیتر خون محاسبه می شود. هنگامی که نتیجه آزمایش کلسترول خود را دریافت می کنید واحد های ذکر شده را جهت ارزیابی در نظر بگیرید.

 

کلسترول تام کلسترول تام
  (کانادا و کشورهای اروپایی)    (ایالات متحده و برخی کشورها)
  میلی مول در لیتر  ((mmol/l   میلی مول در لیتر  ((mmol/l
  مطلوب   کمتر از  ۵/۲   کمتر از ۲۰۰
  در معرض خطر   ۵/۲۶/۲   ۲۳۹-۲۰۰
  با شانس خطر قطعی   ۶/۲<   ۲۴۰<
LDL LDL
  مطلوب در افراد با ریسک بسیار بالای بیماری قلبی   کمتر از ۱/۸   کمتر از ۷۰
  مطلوب در افراد با ریسک بیماری فلبی   کمتر از ۲/۶   کمتر از  ۱۰۰
  نزدیک به مطلوب   ۲/۶-۳/۳   ۱۲۹-۱۰۰
  در مرز شروع خطر   ۳/۴۴/۱   ۱۵۹-  ۱۳۰
  میزان بالا ۴/۱۴/۹ ۱۸۹-۱۶۰
  خیلی بالا   >۴/۹   ۱۹۰ و بالاتر
  HDL   HDL
    میزان کمتر از مطلوب   کمتر از ۱/۱ (آقایان)   کمتر از ۴۰ (آقایان)
کمتر از   ۱/۳(بانوان) کمتر از ۵۰ (خانم ها)
  خوب   ۱/۳۱/۵ ۵۹-۵۰
  بهترین حالت بالاتر از ۱/۵ ۶۰ و بالاتر
تری گلیسرید تری گلیسرید
مطلوب کمتر از ۱/۷ کمتر از ۱۵۰
  در مرز خطر ۱/۷۲/۲ ۱۹۹-۱۵۰
  بالا ۲/۳۵/۶  ۴۹۹-۲۰۰
  بسیار بالا بالاتر از ۵/۶ ۵۰۰و بالاتر

 

لازم به ذکر است که تا حد کمی راهنمای ارزیابی کانادا و اروپا با راهنمای ایالات متحده متفاوت است.

میزان LDL مطلوب متغیر است

از آنجایی که کلسترول LDL  یا کلسترول بد به طور مستقیم با بیماری قلبی مرتبط است تمرکز اصلی ما بر درمان آن است. ارزیابی میزان نرمال LDL به سادگی جدول فوق نمی باشد. در واقع میزان مطلوب LDL  متفاوت است و بستگی به میزان ابتلا شما به فاکتورهای خطر بیماری قلبی دارد.

هدف اکثر افراد کاهش سطح LDL به کمتر از ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر است. اگر شما دارای دیگر فاکتور های خطر بیماری قلبی هستید این میزان باید کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. چنانچه شما در معرض شدید فاکتورهای خطر بیماری قلبی هستید باید سطح LDL کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر داشته باشد.

چه کسی در معرض شدید فاکتورهای خطر در نظر گرفته می شود؟

اگر کسی که سابقه حمله قلبی داشته است و یا دیابت دارد، دارای دو و یا بیش از دو مورد از فاکتورهای خطر زیر باشد، در گروه در معرض شدید فاکتورهای خطر قرار می گیرد:

* استعمال سیگار

* فشار خون بالا

* HDL  پایین

* سابقه فامیلی بیماری قلبی در سنین پایین

* مردان در سنین بیش از ۴۵ سال و زنان در سنین بیش از ۵۵ سال

کودکان و آزمایش کلسترول خون

خیلی ها تصور می کنند که افزایش چربی های خون فقط مربوط به بزرگسالان است. ولی باید بدانید این امکان وجود دارد که کودکان در سن ۲ سالگی مبتلا به کلسترول بالا شوند ولیکن همه ی آن ها نیاز به پایش سطوح کلسترول ندارند.

آکادمی متخصصین اطفال آمریکا پیشنهاد می کند که تست کلسترول(پروفایل چربی های ناشتا) تنها در کودکان سنین ۲ تا ۱۰  سالی که دارای سابقه ی فامیلی کلسترول بالا و یا سابقه فامیلی بیماری عروق کرونر زودرس دارند، صورت گیرد.

همچنین آکادمی فوق پیشنهاد می کند تست کلسترول در کودکانی که سابقه ی فامیلی کلسترول بالا در آن ها مشخص نیست ولیکن خود کودک دارای فاکتورهای خطر کلسترول بالا مانند چاقی، فشار خون بالا و یا دیابت است صورت پذیرد.

Loading