زنانی که در طول دوران بارداری اضافه وزن زیادی پیدا می کنند، صرف نظر از وزن قبل از بارداری آنها، بیشتر مستعد به دنیا آوردن کودکی با چربی بالاتر هستند. وزن زیاد زمان تولد، خطر چاقی را در دوران کودکی افزایش میدهد. 

مطالعات اخیر نشان داده است که کودکان مادرانی که در طول دوران بارداری  بیش از حد وزن اضافه کردهاند، به نسبت  همسن های خود بیشتر مستعد چاقی هستند. در گذشته چربی بدن نوزادان تازه متولد شده را به روش های غیر دقیق مانند ضخامت چین پوستی اندازه گیری می کردند. در مطالعه ی حاضر، از سیستم اندازه گیری ترکیب بدن نوزاد به نام pea pod استفاده شده است که از تکنیک جایگزینی هوا استفاده کرده و چربی بدن نوزاد را بدون هیچ خطری اندازه گیری می کند. در این تکنیک، نوزادان به سادگی برروی دستگاه خاصی به مدت دو دقیقه دراز می کشند. قد، وزن و چربی این نوزادان در طی ۴۸ساعت بعد از تولد اندازه گیری می شود.

از ۵۶ مادر مورد مطالعه، ۳۱ زن در محدوده ایده آل افزایش وزن دوران بارداری بوده و ۲۵ نفر افزایش وزن بیشتری در این دوره داشتند. متخصصین زنان  و زایمان توصیه می کنند که زنان با وزن سالم در طی بارداری، باید ۱۲-۱۴ کیلو، زنان با اضافه وزن۱۰-۱۲ کیلووزنان چاق ۷-۸ کیلودر طول دوران بارداری وزن اضافه کنند.

در این مطالعه، زنانیکه قبل از دوران بارداری چاق بوده اند، نسبت به زنانی که وزن مناسب داشتند، بیشتر مستعد افزایش وزن زیاددر طول دوران بارداری بودند. با این وجود، صرف نظر از وزن قبل از بارداری، نوزادان زنانیکه بیشتر از آنچه که باید، وزن اضافه کرده بودند، چاق تر بودند. چربی بدنی این نوزادان ۴۹۰ گرم بود در حالیکه نوزادان مادران با وزن سالم بارداری، ۳۹۰ گرم چربی داشتند. البته این افزایش خطر چاقی در دوران کودکی برای نوزادان مادران چاقی که وزن هنگام تولدشان طبیعی بوده نیز همچنان وجود دارد.

نکته عملی: افزایش وزن زیاد در طول دوران بارداری، صرف نظر از وزن پیش از بارداری، یک عامل خطر مهم برای تولد یک نوزاد چاقو نیز افزایش میزان چربی نوزاداست. از این رو به همه زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می شودسعی کنند قبل از بارداری، وزن مناسبی داشته باشند و در طول دوران بارداری نیز مراقب افزایش وزن خود باشند، تا وزن گیری آنها بیشتراز میزان توصیه شده نباشد.

منبع: Pediatrics 2011    

Loading