افزایش نسبت امگا۶ به امگا۳ و بالا رفتن شانس ابتلا به چاقی

اسید چرب امگا ۶ و امگا ۳  اسیدهای چرب ضروری غیر اشباع هستند؛ که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست، بنابراین باید آنها را از منابع غذایی دریافت کند.امگا ۶ به طور معمول در ذرت و بادام زمینی و روغن های گیاهی وجود دارد. اسید چرب  امگا ۳ عمدتا در: بذر کتان، روغن کلزا و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، قزل آلا  و ساردین یافت می شود. دانشمندان تغذیه توصیه می کنند که باید نسبت دریافت امگا۶ به امگا۳ ، کنترل شده (کمتر از ۴به۱) باشد.

دانشمندان در طی چند دهه گذشته شاهد افزایش روز افزون چاقی در جوامع غربی بوده اند. محققین پس از بررسی دریافته اند که؛ به موازات افزایش کالری دریافتی در کشورهای صنعتی، افزایش در دریافت اسید لینولئیک (امگا ۶) و کاهش در دیافت اسید آلفا لینولئیک ( امگا ۳) رخ داده است. در واقع در طول چهل سال گذشته، مقدار مصرف امگا ۶ با افزایش ۲۵ ٪ای سربه فلک کشیده در حالی که دریافت  امگا ۳ تا ۴۰% کاهش یافته است. این در حالیست که شواهد علمی جدید حاکی از آنند که افزایش بی رویه دریافت امگا۶ نسبت به امگا۳، می تواند با افزایش وزن مرتبط باشد.

در همین راستا در یک مطالعه جدید محققان، چهار نسل از موش ها را در معرض یک رژیم غذایی به سبک غربی قرار دادند.    شیافته یافته های مطالعه حاکی از افزایش تدریجی درمیزان توده چربی در طی چند نسل و همچنین شاهد آغاز زمینه هایی از بیماریهای متابولیک مانند مقاومت به انسولین( که اولین گام در توسعه دیابت نوع ۲ است) و تحریک بیان ژن های التهابی دخیل در چاقی، در موشها  بودند.

در نتیجه یافته های این مطالعه تایید کننده ارتباط بین افزایش نسبت دریافت امگا۶ به امگا۳،  با افزایش شانس ابتلا به چاقی بودند.

نکته عملی: نقش سودمند اسیدهای چرب اشباع نشده، از جمله امگا ۶ (لینولئیک اسید) در درمان کلسترول بالا و امگا ۳ در عملکرد مغزی به خوبی شناخته شده است. اما عدم تعادل در مقدار دریافت  این اسیدهای چرب می تواند در القای چاقی  و بیماری دخیل بوده و در دراز مدت اثرات نامطلوب جدی بر سلامت انسان داشته باشند.

منبع: (The Journal of Lipid Research, 2010; 51 (8

Loading