افزایش عملکرد مغزی نوجوانان با ورزش

بر اساس آخرین مطالعه ای که در ژورنال Psychophysiology به چاپ رسیده است،  محققان به این نتیجه رسیده اند که ورزش منظم می تواند باعث بهبود فعالیت مغز در نوجوانان و بزرگسالان شود. در حال حاضر شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد، ورزش های هوازی عملکرد مغزی را در افراد مسن بهبود می بخشد، اما چگونگی تاثیر آن در سنین پائین تر هنوزکاملاً مشخص نیست.

مطالعات نشان داده است، افرادیکه به طور منظم ورزش می کنند، بدلیل بالاتر بودن ذخایر اکسیژن در لوب پیشانی مغزشان بهترین عملکرد را در انجام کارهای دشوار در مقایسه با افرادیکه که ورزش کمتری انجام می دهند ایفا می کنند. دسترسی بالای اکسیژن، از اهمیت ویژه ای در نحوه عملکرد مغز برخوردار است، طوریکه بسیاری از موارد مهم دیگر را نیز تحت پوشش قرار می دهد. مواردی چون تفکر، حافظه، یادگیری، استدلال، هوش، توجه، مهارت های بصری و حرکتی.

در این مطالعه ۵۲ دانشجوی زن در سنین ۳۰ – ۱۸ ساله انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که در تکمیل طیف وسیعی از آزمون های شناختی شرکت کنند، در این میان میزان دسترسی به اکسیژن در لوب فرونتال مغز آنها نیز اندازه گیری شد. همچنین سوالاتی در خصوص اینکه اغلب چه میزان فعالیت بدنی دارند نیز پرسیده شد.
محققان جهت اندازه گیری سطح اکسیژن مغز شرکت کنندگان از روش طیف سنجی نزدیک مادون قرمز (NIRS) استفاده کردند و مشخص شد هنگامی که منطقه خاصی از مغز فعال است، تغییرات سریعی در تامین خون محلی که NIRS تشخیص داده است صورت می گیرد. اندازه گیری این تغییرات نیز از طریق میزان غلظت هموگلوبین انجام می شود.

نتایج مطالعه نشان داد، هنگامیکه افراد  به طور منظم ورزش می کنند، تنظیم جریان خون به مغز و نحوه عملکرد شناختی در آنها بهبود می یابد. همچنین مشخص شد، شاخص توده بدن(BMI)  بعنوان عامل کلیدی در ایجاد عملکرد مطلوب شرکت کنندگان در این آزمون ها نبوده است و انجام ورزش منظم در این مقوله، می تواند از وزن بدن نیز مهم تر باشد.
نکته عملی : محققان بر این باورند که ورزش می تواند در غالب پیاده روی و یا ورزش های شدید تر انجام شود،  اما لازم نیست که یکباره و طولانی مدت باشد، طوریکه چند مرتبه و هر بار۱۰ دقیقه ورزش را از انجام یک مرتبه ورزش شدید مفیدتر می دانند و همواره انجام فعالیت بدنی خصوصاً ورزش های هوازی را به افراد توصیه می کنند چرا که علاوه بر جلوگیری از بروز بسیاری از بیماریها همچون چاقی، در بهبود عملکرد مغزی بویژه در نوجوانان نیز تاثیر گذار است.

Loading