ارتباط سلامت قلب در طی سالمندی با پیشگیری از ناتوانی

یک قلب سالم برای سلامت افراد سالمند مهم است. انجمن قلب آمریکا ” (AHA)سلامت قلبی – عروقی ایده‌آل” را بر اساس چهار رفتار بهداشتی (عدم مصرف سیگار، نمایه توده بدنی (BMI)، فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم) و سه عامل سلامت (کلسترول، فشارخون و سطح قند خون ناشتا) تعریف می‌کند.
بیماری قلبی می‌تواند منجر به ناتوانی برای سالمندان گردد. در واقع، حملات قلبی و سکته مغزی، به ترتیب اولین و سومین علل عمده ناتوانی در آمریکا هستند. اثری که سکته بر مغز دارد علت اصلی ناتوانی است. بیماری قلبی – عروقی دومین علت ابتلا به زوال عقل است و در افراد مسن نیز این بیماری می‌تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.

قلب سالم‌تر، ناتوانی کمتر

اخیراً در مطالعه‌ای محققان رفتارهای سالم را به شرح زیر توصیف نمودند: BMI کمتر از ۲۵، داشتن فعالیت بدنی حداقل ۵ روز در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه، سیگار نکشیدن، پیروی از رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی و عاری از غذاهای فرآوری شده و فست فود.
همچنین فاکتورهای ایده‌آل سلامت قلب و عروق را بدین ترتیب معرفی نمودند: فشارخون ۸۰/۱۲۰، کلسترول تام کمتر از ۲۰۰mg/dL و قند خون ناشتا زیر ۱۰۰mg/dL.
محققان دریافتند داشتن فعالیت بدنی کافی احتمال ناتوانی را در سالمندان می‌کاهد. این یافته حتی در افرادی که سابقه بیماری قلبی یا آرتریت دارند، صادق است. همچنین افرادی که دارای BMI ایده‌آل بودند ناتوانی کمتری داشتند. محققان معتقدند چاقی می‌تواند منجر به اختلال در توانایی‌های عملکردی گردد و استقلال (عدم وابستگی) را با افزایش سن به خطر بیندازد.
نکته عملی: با داشتن سبک زندگی سالم و حفظ سلامت قلب می‌توانیم از کاهش توانایی‌های خود در سالمندی جلوگیری کنیم.
منبع:

Antonio García-Hermoso et al. Journal of the American Geriatrics Society 2017

Loading