ارتباط زمان صرف صبحانه با خطر بروز چاقی در مبتلایان به دیابت

ارتباط زمان صرف صبحانه با خطر بروز چاقی در مبتلایان به دیابت

چاقی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شایع است. از سوی دیگر، دیر بیدار شدن از خواب و یا دیر خوابیدن با افزایش خطر چاقی مرتبط هستند. اما این ارتباط در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به خوبی بررسی نشده است. به همین علت محققان از ۲۱۰ نفر که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند برای شرکت در یک مطالعه دعوت به عمل آوردند.
در مطالعه مذکور با استفاده از یک پرسشنامه اطلاعات مربوط به زمان خوابیدن و از خواب بیدار شدن، زمان صرف شده برای ورزش و فعالیت‌های ذهنی (مانند کار کردن، مطالعه و …) جمع‌آوری شد. زمان صرف وعده‌های غذایی و میزان کالری دریافتی روزانه نیز با توجه به گزارش افراد شرکت‌کننده محاسبه شد. سپس وزن، نمایه توده بدنی (BMI) و مدت زمان خواب و کیفیت خواب برای هر فرد مشخص شد. میانگین مدت زمان خوابیدن ۵/۵ ساعت در شب و میانگین کالری دریافتی روزانه شرکت‌کنندگان ۱۱۰۳ کیلوکالری بود. میانگین BMI نیز Kg/m2 28/4 بود که نشان دهنده ابتلا به اضافه وزن است.
با توجه به یافته‌های حاصل از مطالعه فوق ۱۱۳ نفر از شرکت‌کنندگان صبحانه خود را در ساعت ۷ تا ۸:۳۰ و ۹۷ نفر از آن‌ها صبحانه را ساعت ۷:۳۰ تا ۹ مصرف می‌کردند. در افرادی که زودتر صبحانه می‌خوردند، زمان صرف ناهار، شام و آخرین وعده غذایی روزانه نیز زودتر بود. در افرادی که دیرتر می‌خوابیدند، دیرتر از خواب بیدار می‌شدند و دیرتر صبحانه می‌خوردند احتمال داشتن BMI بالا، بیشتر بود. در افرادی که زودتر می‌خوابیدند و یا از خواب بیدار می‌شدند و زودتر صبحانه می‌خوردند BMI کمتر بود.
نکته عملی: اگر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ زودتر خوابیده و یا از خواب بیدار شوند و قبل از ساعت ۸:۳۰ صبحانه خود را میل نمایند، کمتر در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار می‌گیرند.
منبع:

Sirimon Reutrakul et al. Diabetic Medicine 2018.

Loading