اثر ترکیبات رژیمی بر بیماری های قلبی ناشی از فلور میکروبی روده است.

طی ۵ سال اخیر، برخی محققین درباره مصرف تخم مرغ و گوشت هشدار داده اند چرا که این دسته از مواد غذایی ترکیباتی بنام "تری اتیل آمین N-اکسید (TMAO)" تولید می کنند که می تواند در بیماری های قلبی نقش داشته باشد.
اکنون این سؤال مطرح است که آیا افزایش سطح TMAO منجر به بیماری قلبی می شود و یا اینکه سطح TMAO در گردش یک علامت و بیومارکر برای ایجاد بیماری قلبی است؟! معمولاً TMAOدر مقادیر زیاد در ماهی ها یافت می شود. در انسان ها، فلور میکروبی روده بنام Firmicutes باعث می شود که ترکیبات مغذی مثل کولین (در تخم مرغ) و کارنیتین (در گوشت) به TMAO تبدیل شوند.
در مطالعه حاضر، محققین نشان داده اند که مردان سالم با سطح بالای TMAO پس از مصرف گوشت و تخم مرغ، دارای مقادیر زیادی از Firmicutes بوده اند. این یافته نشان می دهد که فلور میکروبی روده می تواند بر سطح TMAO در گردش اثر بگذارد. همچنین این سؤال در ذهن ایجاد می شود که آیا نقش فلور روده در ایجاد بیماری های قلبی بیشتر از TMAO به تنهایی است یا خیر؟
در سال ۲۰۱۱، محققین دیگر نیز با بررسی پروفایل خونی بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی، سطح بالایی از TMAO در گردش را یافتند. مطالعات حیوانی انجام شده بر روی موش ها نیز نشان داد که TMAO در تشکیل پلاک های شریانی نقش دارد. تحقیقات پیشین نیز حاکی از آن است که زنان مبتلا به سرطان کولون، ۵ سال پیش از ابتلا به سرطان دارای سطح بالای TMAO بودند. این نتایج سبب شد تا محققین، پرهیز از مصرف ماهی، تخم مرغ و گوشت قرمز را به مردم توصیه کنند. اکنون این سؤال مطرح است که چگونه TMAO سبب بیماری های قلبی می شود در حالیکه مصرف ماهی با کاهش خطر بیماری های قلبی در ارتباط است؟
برای پاسخ گویی به این گونه سؤالات مطرح شده، یک مطالعه کارآزمایی بالینی طراحی شد که در آن ۴۰ مرد سالم به چهار گروه تقسیم شدند که وعده های غذایی مختلفی داشت: گروه اول: ۶ اونس ماهی کاد – گروه دوم: تخم مرغ (۳ عدد تخم مرغ کامل آبپز) – گروه سوم: ۶ اونس گوشت گوساله – گروه چهارم (گروه کنترل): میوه.
هر یک از این وعده ها به طور تصادفی در یک روز مشخص و با یک هفته فاصله به افراد داده می شد.  پیش از مصرف هر وعده نمونه های مدفوع برای بررسی فلور روده و نمونه های خون و ادرار برای اندازه گیری سطح TMAO جمع آوری گردید.
نتایج نشان داد فلور روده مردانی که سطح بالاتری از TMAO پس از مصرف تخم مرغ و گوشت قرمز داشتند حاوی مقادیر بیشتری از Firmicutes بود. در حالیکه در سایر افراد گونه ی bacteriodides بیشتر دیده شد. این نتایج نشان می دهد افزایش TMAO می تواند یک بیومارکر ساده از تفاوت های فلور روده محسوب شود. لذا گمان می رود که افراد مبتلا به بیماری های قلبی، سرطان یا سایر بیماری های مزمن میکروب های متفاوتی نسبت به افراد سالم دارند و لذا این فلور میکروبی می تواند به صورت تفاوت در سطح TMAO در خون ظاهر شود.
نکته عملی: حفظ فلور روده ای سالم با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و کاهش مصرف پروتئین حیوانی می تواند در پیشگیری از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی و سرطان نقش داشته باشد.
منبع:

Clara E. Cho, et al. "Trimethylamine-N-oxide (TMAO) response to animal source foods varies among healthy young men and is influenced by their gut microbiota composition: A randomized controlled trial". Molecular Nutrition & Food Research, 2016
 

 

Loading