آیا ویتامین B3 می تواند راه حلی برای پیشگیری از سقط جنین و نقایص مادرزادی باشد؟

طبق مطالعات اخیر مصرف ویتامین B3 در برخی از مادران ممکن است به پیشگیری از سقط جنین و برخی نقایص خاص در زمان تولد کمک کند.
محققان DNA چند خانواده را مورد بررسی قرار دادند که در آن مادران سوانح مختلفی را تجربه کرده بودند یا نوزادانی با نقایص جدی از بدو تولد داشتند که اغلب شامل بیماری های قلبی، کلیوی و ستون فقرات بود.
آن ها دو جهش ژنی را کشف کردند که سبب ایجاد کمبود نوعی کوآنزیم خاص مورد نیاز برای متابولیسم انرژی و رشد عضلانی در کودکان می شود. با شبیه سازی شرایط مشابه در موش، محققان دریافتند با دریافت ویتامین B3 می توان از نقایص مادرزادی و سقط جنین پیشگیری نمود.
این کوآنزیم می تواند از ویتامین B3 رژیم غذایی ساخته شود. اگر فردی به دلیل جهش ژنی دچار کمبود آن باشد، مصرف ویتامین B3 می تواند به کاهش عوارض آن کمک نماید.
از میزان شیوع کمبود این کوآنزیم اطلاعات دقیقی موجود نیست و حداقل مقدار مورد نیاز آن جهت کاهش نقایص مادرزادی هنوز مشخص نمی باشد.
نکته عملی: بهتر است زنان باردار از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنند و از هر گونه قرار گرفتن در معرض مواد سمی پرهیز نمایند. همچنین توصیه می شود روزانه از یک قرص ویتامین پری ناتال (مخصوص دوران بارداری) استفاده نمایند.

منبع:
Hongjun Shi et al. "NAD Deficiency, Congenital Malformations, and Niacin Supplementation". New England Journal of Medicine, 2017.

 

Loading