آیا رژیم غذایی فاقد گلوتن با بیماری قلبی مرتبط است؟

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که بیماران مبتلا به آن به عدم تحمل نسبت به گلوتن مبتلا هستند. گلوتن پروتئینی است که به طور معمول در غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. اما برخی افراد غیر مبتلا به سلیاک نیز از مصرف گلوتن اجتناب می کنند. زیرا در این افراد گلوتن سبب بروز علائم گوارشی می شود. علت این حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی هنوز مشخص نشده است. اما بسیاری از متخصصان پزشکی و افراد عادی نگران هستند که گلوتن اثرات منفی از چاقی گرفته تا بیماری قلبی بر سلامتی داشته باشد.
با توجه به این که بیماری سلیاک با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب (CHD) مرتبط است این احتمال وجود دارد که رژیم فاقد گلوتن بتواند سبب کاهش خطر CHD شود. به تازگی محققان اثر دریافت طولانی مدت گلوتن را در افراد غیرمبتلا به سلیاک بررسی کرده اند. بدین منظور اطلاعات حدود ۶۵ هزار زن و بیش از ۴۵۳۰۰ مرد مورد بررسی قرار گرفت. محققان مصرف گلوتن توسط شرکت کنندگان را طی یک دوره ۲۶ ساله بررسی نمودند. در شروع مطالعه هیچ کدام از شرکت کنندگان به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا نبودند.
نتایج نشان داد که هیچ ارتباطی بین مصرف طولانی مدت گلوتن و افزایش خطر CHD وجود ندارد. در حقیقت، دریافت گلوتن به عنوان بخشی از غلات کامل و سبوس دار با کاهش خطر CHD همراه بود.
محققان معتقدند اجتناب از مصرف گلوتن سبب کاهش دریافت غلات کامل می شود. غلات کامل خطر بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می دهند. بنابراین پیروی از یک رژیم فاقد گلوتن برای افرادی که به سلیاک مبتلا نیستند، توصیه نمی شود.
نکته عملی: افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا نیستند نباید به پیروی از رژیم فاقد گلوتن تشویق شوند. زیرا این امر با کاهش دریافت غلات کامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را افزایش می دهد.
منبع:

Benjamin Lebwohl et al. “Long term gluten consumption in adults without celiac disease and risk of coronary heart disease: prospective cohort study”. BMJ, 2017.

 

Loading