کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول ‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. هموگلوبینی که در گلبول ‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ ‌ها به بافت ‌های مختلف بدن برسد. ازآنجاییکه تمام سلول ‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته ‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گستره وسیعی از مشکلات را به ‌همراه دارد. محققان اظهار داشتند: کم‌خونی در افراد بزرگسال می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقلی را افزایش دهد.
در مطالعه ای که در مجله journal of the American Academy of Neurology به چاپ رسیده است از هر پنج آمریکایی ۶۵ ساله و بالاتر یک نفر به بیماری کم‌خونی مبتلاست که می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقلی را افزایش دهد. دمانس یا زوال عقل در پزشکی و روان ‌پزشکی اختلال مزمن و گاهی حاد فرایند های روانی به علت بیماری عضوی مغز است که با تغییر شخصیت و موقعیت شناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است. کریستین یاف از دانشگاه کالیفرنیا که مسوول این تحقیق می باشد گفت: کم‌خونی مشکلی رایج در میان افراد مسن است و در ۲۳ درصد افراد ۶۵ سال و بالاتر مشاهده می‌شود.
در این مطالعه، ۲۵۵۲ فرد بزرگسال ۷۰ تا ۷۹ سال از نظر میزان کم‌خونی و قدرت حافظه و تفکر در طول دوره ی ‌۱۱ ساله مورد بررسی قرار گرفتند که از میان این افراد، تعداد ۳۹۳ نفر در شروع مطالعه کم‌خونی داشتند اما در پایان ۴۴۵ تن یا ۱۸درصد از شرکت ‌کنندگان به زوال عقلی مبتلا شدند. محققان این مطالعه همچنین معتقدند: افرادی که در شروع مطالعه کم خونی داشتند، ۲۱ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر زوال عقلی بودند.
دلایل متعددی برای ارتباط بین کم‌خونی و ابتلا به زوال عقلی وجود دارد. به طور مثال، کم‌خونی نشانگر ضعف در وضعیت سلامتی عمومی فرد است یا سطح پایین اکسیژن ناشی از کم‌خونی می‌تواند در این ارتباط نقش داشته باشد.
نکته عملی: شواهد حاکی از آن است که دریافت ناکافی غذایی شانس ابتلا به آنمی را افزایش می دهد. این در حالیست که کم‌خونی عواقب خطرناکی برای سلامت سالمندان در پی دارد. لذا می بایست کیفیت رژیم غذایی و دریافت ریز مغذی های مرتبط با کم خونی ( به ویژه ریز مغذی های: آهن، ویتامین ب۱۲ و فولات ) در سالمندان را بیش از پیش مورد توجه قرار داد.
منبع:

July 31, 2013, the medical journal of the American Academy of Neurology online

 

Loading