آنتوسیانین در میوه‌ها و سبزیجات ضد بیماری قلبی عمل می‌کند.

آنتوسیانین در میوه‌ها و سبزیجات ضد بیماری قلبی عمل می‌کند

امروزه شیوع بیماری قلبی – عروقی در سراسر جهان افزایش یافته است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیماری قلبی – عروقی علت اول مرگ و میر در جهان است. بنابراین، استراتژی سازمان‌های بهداشتی بر این است که افراد با پیروی از رژیم غذایی سالم خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.
میوه‌ها و سبزیجات که غنی از مواد مغذی ضروری هستند می‌توانند به حفظ سلامت قلب و عروق خونی کمک کنند. در این میان برخی از انواع خاص این مواد غذایی ممکن است نقش بیشتری در این زمینه داشته باشند. به همین علت گروهی از محققان به بررسی این موضوع پرداختند.
در این مطالعه اطلاعات مربوط به حدود ۶۰۲ هزار نفر از ایالات متحده، اروپا و استرالیا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد در افرادی که میزان بیشتری رنگدانه آنتوسیانین مصرف می‌کردند احتمال بروز بیماری عروق کرونر قلب ۹ درصد و احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی ۸ درصد کمتر بود.
آنتوسیانین‌ها نوعی فلاونوئید هستند. فلاونوئیدها خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و از آسیب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند. میوه‌های غنی از آنتوسیانین عبارتند از: انواع توت‌ها، گیلاس و انگور. برخی سبزیجات مانند بادمجان و کلم قرمز نیز حاوی این آنتی‌اکسیدان هستند.
نکته عملی: مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتوسیانین مانند انواع توت، گیلاس، انگور، بادمجان و کلم قرمز خطر بروز بیماری قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد.

Rachel Kimble et al. Critical Reviews in Food Science and Nutrition 2018.

Loading