آلودگی هوا و کاهش کلسترول خوب

گروهی از مطالعات ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را نشان داده اند. یافته ها حاکی از آن است بزرگسالانی که در مناطق آلوده خصوصاً آلودگی مربوط به ترافیک زندگی می کنند سطوح پایین تری از لیپوپروتئین با چکالی بالا (HDL) دارند. HDL اغلب به عنوان کلسترول خوب نامیده می شود. زیرا به حذف لیپوپروتئین با چکالی کم (LDL) یا کلسترول بد از رگ ها کمک می کند. تجمع LDL می تواند منجر به تصلب شرایین و سخت شدن یا تنگی عروق گردد که خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

محققان دریافتند افرادی که بیش از ۳ ماه در معرض ذرات معلق (ترکیبی از ذرات جامد و مایع موجود در هوا و ساطع شده از وسایل نقلیه) قرار گرفتند، در مقایسه با کسانی که در مناطق بدون آلودگی اقامت می کردند، HDL پایین تری داشتند. اگرچه هر دو گروه زنان و مردان این کاهش را تجربه کردند، اما این کاهش برای زنان چشمگیرتر بود.

سطوح پایین HDL ناشی از آلودگی هوا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را افزایش دهد اما برای درک بهتری از چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر سلامت قلب به مطالعات بیشتری نیاز است.

نکته عملی: زندگی کردن در مناطق آلوده و قرار گرفتن در معرض دود ساطع شده از وسایل نقلیه موتوری، سطوح کلسترول خوب را کم می کند که این امر می تواند در ابتلا و پیشرفت بیماری های قلبی – عروقی تاثیر گذار باشد.

منبع:

Griffith Bell et al. “Association of Air Pollution Exposures With High-Density Lipoprotein Cholesterol and Particle Number”. Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology, ۲۰۱۷.

Loading