آجیل از عود سرطان روده بزرگ (کولون) پیشگیری می‌کند.

آجیل از عود سرطان روده بزرگ (کولون) پیشگیری می‌کند.

اخیراً بررسی بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ (کولون)، ۶/۵ سال بعد از درمان آن‌ها از طریق جراحی و شیمی درمانی، نشان داده است که در افراد مبتلا به مرحله ۳ سرطان روده بزرگ مصرف منظم آجیل خطر عود مجدد بیماری و مرگ را کاهش می‌دهد. در مرحله ۳، سرطان به غدد لنفاوی سرایت کرده است.
در این مطالعه در بیمارانی که به طور منظم حداقل ۲ سروینگ آجیل در هفته مصرف می‌کردند احتمال مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ ۴۲ درصد و احتمال مرگ ناشی از تمام علل ۵۷ درصد کمتر بود. هر سروینگ آجیل معادل یک اونس یا ۳۰ گرم است. این یافته با نتایج حاصل از سایر مطالعات که نشان داده‌اند رفتارهای سالم مانند افزایش فعالیت بدنی، حفظ وزن در محدوده سالم و دریافت کمتر قند و نوشیدنی‌های شیرین در بهبود سرطان روده بزرگ نقش دارند، مطابقت دارد.
مطالعات گذشته نشان داده‌اند که آجیل به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند. مقاومت به انسولین سبب افزایش غیرطبیعی قند خون شده و زمینه را برای ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض ناشی از آن فراهم می‌سازد. در برخی مطالعات نیز مشخص شده که در مبتلایان به سرطان روده بزرگ وجود عوامل خطر ابتلا به مقاومت به انسولین (مانند چاقی، نداشتن فعالیت بدنی و رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات ساده) احتمال بهبودی سرطان را کاهش می‌دهد.
نکته عملی: سبک زندگی و نوع رژیم غذایی در بهبود سرطان روده بزرگ موثر است. مصرف ۲ بار در هفته آجیل خطر عود مجدد این بیماری را کاهش می‌دهد.
منبع:

Temidayo Fadelu et al. Journal of Clinical Oncology 2018.

Loading