آجیل از شما در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

آجیل از شما در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

آجیل‌ها و یا مغزها حاوی اسیدهای چرب غیراشباع (PUFA)، فیبر، پروتئین، ویتامین E، فولات و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، روی و منیزیم هستند. همچنین حاوی فنولیک و فیتواسترول می‌باشند. نتایج تعدادی از مطالعات نشان داده که مغزها از مرگ زود هنگام ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی (CVD) پیشگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد که این مواد غذایی مفید از طریق بهبود چربی‌های خون، کاهش خطر ابتلا به اضافه وزن و خاصیت ضدالتهابی که دارند به سلامت قلب کمک می‌کنند.
در مطالعه‌ای محققان اطلاعات مربوط به حدود ۶۱ هزار فرد سوئدی را که در محدوده سنی ۴۵ تا ۸۳ سال قرار داشتند، بررسی کردند. تمام این افراد تا زمان مرگ و یا حداکثر به میزان ۱۷ سال مورد بررسی قرار گرفتند.
بر اساس نتایج حاصل از مطالعه مذکور افرادی که به مصرف مغزها علاقه داشتند معمولاً تحصیلات بالاتری داشته و کمتر احتمال داشت که سابقه ابتلا به پرفشاری خون داشته باشند. مصرف مغزها با کاهش خطر حمله قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی (A-fib)، نارسایی قلبی و آنوریسم آئورت شکمی همراه بود. این ارتباط در مورد نارسایی قلبی و A-fib قوی‌تر بود.
مصرف متوسط آجیل خطر نارسایی قلبی را ۲۰ درصد کاهش می‌داد. از سوی دیگر، مصرف یک مشت آجیل به میزان ۱ تا ۳ بار در هفته با کاهش خطر A-fib به میزان ۳ درصد مرتبط بود. اما اگر آجیل حداقل ۳ بار در طی هفته مصرف می‌شد خطر ابتلا به این بیماری را ۱۸ درصد کاهش می‌داد. در فیبریلاسیون دهلیزی، دهلیزهای قلب به شکل غیرمنظم و تند منقبض می‌شوند.
نکته عملی: مصرف متعادل مغزها، مانند بادام، گردو و … نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی دارد.
منبع:

Susanna C Larsson et al. Heart 2018.

Loading