همان طور که می دانیم شیر مادر ایده آل ترین غذا  برای نوزاد است ، پروتئین های شیر مادر در مقابل عفونت از بدن محافظت می کنند، چربی موجود در آن به رشد سیستم عصبی کمک کرده و کربوهیدرات ها باعث رشد با کتری های مفید در بدن می گردند، اما احتمالا تا به حال در مورد نیتریت و نیترات در شیر مادر که بر دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و سیستم قلبی عروقی تاثیر گذارند، نشنیده اید.

نیتریت و نیترات بخشی از یک رژیم غذایی نرمال هستند. بعد از مصرف غذاهای حاوی نیترات، بعنوان مثال برخی سبزیجات ، نیترات توسط باکتری های دهان و معده به نیتریت و سپس به اکسید نیتریک تبدیل می شود. اکسید نیتریک در حفظ سطح نرمال فشار خون، مبارزه با عفونت و حفاظت از سیستم ایمنی نقش دارد. مطالعات حیوانی نشان داده اند که این ترکیب حتی از حمله قلبی و سکته در بدن پیشگیری می کند.شیر مادر حاوی مقداری نیتریت و نیترات است که میزان آنها در روزهای اول پس از زایمان همزمان با تغییرات نیازهای فیزیولوژیک نوزاد در حال رشد، تغییر می کند.

در مطالعه ای که اخیرا انجام شده است، پژوهشگران سطح نیتریت و نیترات در شیر مادر را در طول ۳ روز اول پس از زایمان (کلستروم)، روز سوم تا هفتم  و روز هشتم به بعد در ۷۹ نمونه اندازه گیری کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که کلستروم بیشترین مقدار نیتریت و کمترین مقدار نیترات را دارد. از آنجایکه دستگاه گوارش نوزادان در روزهای اول فاقد باکتری های لازم برای تبدیل نیترات به نیتریت است ، کلستروم غنی از نیتریت این محدودیت را جبران می کند.در واقع این مطالعه نشان داد که بشر از بدو تولد به این ترکیبات نیاز دارد. جالب است بدانید که پژوهشگران، همچنین میزان نیتریت و نیترات را در منابع مختلف تغذیه ای نوزاد ،شیر خشک، شیرگاو و شیر سویا بررسی کردند. مشخص شد که میزان نیتریت کلستروم از تمام منابع دیگر بالاتر بوده و هیچ یک فواید شیر مادر برای نوزاد را ندارند.

نکته عملی:  همانطور که می دانیم برای ۶ ماه اول زندگی تغذیه انحصاری با شیر مادر توصیه می شود.تغذیه انحصاری دارای فواید بسیار برای مادر و نوزاد است، در مطالعه اخیر نشان داده شد که منابع کافی از نیتریت موجود در شیر مادر در حفظ سطح نرمال فشار خون، مبارزه با عفونت و حفاظت از سیستم ایمنی نقش دارد.

منبع: Breastfeeding Medicine, 2010

Loading