7 غذایی که می‌توانید به کمک آن‌ها با استرس مقابله کنید
همه ما در طی روز کم و بیش استرس را تجربه می‌کنیم. مدیریت صحیح این شرایط می‌تواند به حفظ سلامتی کمک کند. یکی از راهکارهای موثر در این زمینه می‌تواند توجه به نوع  تغذیه‌ای باشد که داریم. مواد غذایی از طریق روش‌های مختلف می‌توانند به ما کمک کنند. برخی غذاهای ضداسترس میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. برخی به کاهش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین کمک می‌کنند.
علاوه بر رژیم غذایی، ورزش نیز می‌تواند در کنترل این مشکل موثر باشد. ورزش هوازی به بدن کمک می‌کند تا ماده‌ای به نام اندورفین بسازد. اندورفین در ایجاد حس شادی موثر است. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا یا دوچرخه‌سواری را انجام دهید.

غذاهای ضداسترس کدامند؟

برخی مواد غذایی مفید برای کاهش استرس عبارتند از:

۱- کربوهیدرات‌های پیچیده
تمام کربوهیدرات‌ها به تولید سروتونین در مغز کمک می‌کنند. بهترین نوع کربوهیدرات‌ها نوع پیچیده آن است که در حبوبات و غلات کامل و سبوس‌دار یافت می‌شود. این نوع کربوهیدرات‌ به حفظ قند خون در محدوده طبیعی نیز کمک می‌کند.
۲- پرتقال
پرتقال، به عنوان یکی از غذاهای ضداسترس، منبع خوب ویتامین C است. ویتامین C میزان هورمون‌های استرس را کاهش و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
۳- اسفناج
کمبود منیزیم می‌تواند در بروز سردرد، خستگی و در نتیجه بروز استرس نقش داشته باشد. اگر اسفناج دوست ندارید می‌توانید از سایر گیاهان برگ‌دار استفاده کنید.
۴- ماهی‌های چرب
امگا ۳ موجود در ماهی‌هایی مانند سالمون می‌تواند با هورمون‌های استرس مقابله کند. بنابراین، سعی کنید در هفته ۲ مرتبه ماهی مصرف کنید.
۵- چای سیاه
چای سیاه یکی از غذاهای ضداسترس است. نوشیدن چای سیاه می‌تواند به بهبود سریع فرد بعد از تجربه یک حادثه استرس‌زا کمک کند. در یک مطالعه افرادی که به مدت ۶ هفته روزانه ۴ لیوان چای می‌نوشیدند با افرادی که نوشیدنی دیگری مصرف می‌کردند، مقایسه شدند. افرادی که چای مصرف می‌کردند آرامش بیشتری را تجربه کرده و بعد از قرار گرفتن در موقعیت پرتنش میزان هورمون کورتیزول آن‌ها کمتر بود.
۶- پسته
پسته و سایر مغزهای خوراکی حاوی چربی‌های سالم هستند. مصرف پسته، گردو یا بادام به کاهش کلسترول و التهاب در عروق قلبی کمک می‌کند. همچنین احتمال ابتلا به دیابت را کاهش داده و از شما در برابر عوارض استرس محافظت می‎کند. مغزها حاوی کالری بالایی هستند، بنابراین علیرغم مفید بودن در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.
۷- شیر
تحقیقات نشان داده که کلسیم اضطراب و تغییرات خلقی مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش می‌دهد. PMS تغییرات خلقی است که زنان قبل از عادت ماهیانه تجربه می‌کنند. شما می‌توانید قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشید.

Loading