۱۰ دلیل شگفت‌انگیز برای آنکه از شکلات تلخ استفاده کنید

10 دلیل شگفت‌انگیز برای آنکه از شکلات تلخ استفاده کنید
شکلات، به خصوص نوع تلخ آن غنی از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها فواید بی‌شماری را نصیب بدن می‌کنند. با این حال، خواص این ماده غذایی به شما این مجوز را نمی‌دهد که هر مقداری که می‌خواهید از آن بخورید. به طور کلی، توصیه می‌شود از شکلاتی که حداقل ۶۵ درصد کاکائو داشته باشد حداکثر به میزان ۳۰ گرم در روز استفاده شود. در اینجا به برخی فواید شکلات تلخ اشاره خواهد شد:

۱- پیشگیری از کاهش حافظه

تحقیقات نشان داده فلاونول‌های موجود در کاکائو با اثر بر مغز از کاهش حافظه در افراد سالمند پیشگیری می‌کنند. فلاونول‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

۲- مقابله با رادیکال‌های آزاد

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که در بروز برخی بیماری‌ها و فرآیند پیر شدن نقش دارند. این مولکول‌های مخرب با ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر مرتبط هستند.

۳- پیشگیری از بیماری قلبی

بررسی بیش از ۱۱۴ هزار نفر در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد مصرف هفتگی شکلات تلخ خطر بیماری قلبی را ۳۷ درصد کاهش می‌دهد.

۴- کاهش خطر سکته مغزی

محققان سوئدی نشان داده‌اند که مصرف ۲ بار در هفته شکلات تلخ خطر سکته مغزی را در زنان ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. با این حال، لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.

۵- افزایش کلسترول خوب (HDL)

کره کاکائو حاوی اسید اولئیک است. اسید اولئیک یک اسید چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه است که در روغن زیتون نیز وجود دارد. محققان معتقدند که این اسید چرب HDL را افزایش می‌دهد. با این وجود در حال حاضر تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر مصرف شکلات بر HDL ناکافی است.

۶- کاهش فشارخون

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که شکلات تلخ با کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش خطر بیماری قلبی – عروقی مرتبط است. در تعداد کمی از این مطالعات مقدار مناسب این ماده غذایی که بتواند فشارخون را کاهش دهد، مشخص شده است. بنابراین، تحقیقات بیشتری باید در این مورد انجام شود.

۷- بهبود بینایی

به نظر می‌رسد که فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ سبب بهبود جریان خون به سمت مغز و همچنین شبکیه چشم می‌شوند.

۸- بهبود خلق و خو

شکلات با تحریک فعالیت عصبی در مناطقی از مغز سبب بهبود خلق و خو می‌شود.

۹- پیشگیری از سرطان

اگرچه هم اکنون شواهد کمی در مورد نقش شکلات در پیشگیری از سرطان وجود دارد، اما این شواهد در حال افزایش هستند. ۲ فلاونوئید موجود در این ماده غذایی که اپی‌کاتچین و کوئرستین نامیده می‌شوند با بروز سرطان مقابله می‌کنند.

۱۰- افزایش طول عمر

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که مصرف ۲-۱ بار در هفته شکلات تلخ می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند.

Loading