یک سوم سالمندان برای داشتن خواب مناسب دارو مصرف می‌کنند.

یک سوم سالمندان برای داشتن خواب مناسب دارو مصرف می‌کنند.

بی‌خوابی و الگوی خواب نامنظم می‌تواند عملکرد روزانه را مختل کرده و با مشکلاتی مانند اختلال حافظه، افسردگی و افزایش خطر افتادن و تصادف مرتبط باشد. آمارها نشان می‌دهد حدود نیمی از سالمندان با مشکلاتی برای به خواب رفتن روبرو هستند. به طوریکه یک سوم این افراد برای خواب راحت‌تر از دارو استفاده می‌کنند. با این حال، بیشتر افراد با پزشک خود در این رابطه صحبت نمی‌کنند. نیمی از این افراد به اشتباه تصور می‌کنند که مشکلات خواب در افراد سالمند امری طبیعی است.
بسیاری از افرادی که از داروهای تجویزی، بدون نسخه و یا حتی طبیعی یا گیاهی برای حل مشکلات مربوط به خواب استفاده می‌کنند از عوارض جانبی این داروها، به خصوص برای افراد سالمند، مطلع نیستند. دستورالعمل‌های فعلی قویاً در مورد مصرف داروهای خواب‌آور برای افراد بالاتر از ۶۵ سال هشدار می‌دهند. علیرغم این هشدارها، تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۸ درصد افراد سالمند گاهی اوقات و یا به طور منظم از داروهای خواب‌آور استفاده می‌کنند. همچنین ۲۳ درصد از کسانی که حداقل ۳ شب در طی هفته با مشکلات مرتبط با خواب روبرو می‌شوند، دارو دریافت می‌کنند. در اغلب این افراد مصرف داروهای خواب‌آور برای سال‌ها ادامه می‌یابد. این اطلاعات با بررسی حدود هزار سالمند ۶۵ تا ۸۰ ساله به دست آمده است.
به گفته محققان اگرچه مشکلات خواب می‌تواند به دلایل متفاوت و در سنین مختلف رخ دهد، اما تنها با دریافت یک قرص (با نسخه، بدون نسخه یا گیاهی) درمان نمی‌شود. برخی از این داروها در افراد سالمند می‌توانند سبب بروز عوارضی مانند اختلال در حافظه، گیجی و یبوست شوند. بنابراین، اولین گام برای افراد مبتلا به اختلال خواب مراجعه به پزشک است. افراد سالمند مبتلا به مشکلات خواب حتی قبل از مصرف داروهایی مانند ملاتونین یا داروهای گیاهی باید با پزشک خود مشورت نمایند.
منبع:

Preeti Malani et al. National Poll on Healthy Aging 2017.

Loading