یبوست را با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی درمان کنید

یبوست را با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی درمان کنید

دفعات اجابت مزاج در افراد مختلف متفاوت بوده و محدوده طبیعی آن از ۳ بار در هفته تا ۳ بار در روز متغیر است. رژیم غذایی غنی از فیبر در حفظ سلامت دستگاه گوارش نقش دارد. رژیم غذایی باید حاوی هر دو نوع فیبر محلول (میوه‌ها، حبوبات و جو دوسر) و فیبر نامحلول (غلات سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و پوست میوه و سبزی) باشد. دریافت آب کافی نیز به اجابت مزاج کمک می‌کند. به طور میانگین هر فرد بزرگسال باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشد.
رژیم غذایی و ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند بر تعداد دفعات اجابت مزاج اثر داشته باشد. ملین‌ها داروهایی هستند که سبب تحریک حرکات روده شده و به درمان یبوست کمک می‌کنند. برخی درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند به رفع یبوست کمک کنند. این درمان‌ها عبارتند از:

۱- ورزش

ورزش عضلات را در قسمت پایینی دستگاه گوارش تحریک می‌کند. این بخش از روده در دفع مواد زائد و اجابت مزاج نقش دارد. پیاده‌روی سریع، دویدن و یا سایر انواع ورزش‌ها سبب تحریک حرکات روده می‌شوند.

۲- آلو

آلوی خشک غنی از فیبر است. فیبر به عبور غذا از دستگاه گوارش کمک می‌کند. مصرف چند عدد آلو در طی روز سبب بهبود حرکات روده می‌شود.

۳- سنا

سنا گیاهی است که برگ و میوه آن به عنوان یک ملین طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنا به شکل قرص یا مایع در دسترس است. حدود ۸ ساعت طول می‌کشد که اثرات سنا ظاهر شود. اگر شخصی سنا را شب قبل از خواب دریافت کند صبح روز بعد می‌تواند اجابت مزاج داشته باشد.
در هنگام مصرف سنا به این نکته توجه داشته باشید که مصرف این گیاه با برخی داروها، از جمله گلیکوزیدهای قلبی، تداخل دارد.

۴- کیوی

کیوی غنی از فیبر است. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که کیوی به فرآیند هضم کمک می‌کند. بنابراین کیوی می‌تواند یک ملین طبیعی مفید باشد.

۵- قهوه

برخی تحقیقات قدیمی نشان می‌دهند که قهوه می‌تواند به اجابت مزاج کمک کند. نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد در زنانی که قهوه می‌نوشند احتمال ابتلا به یبوست کمتر است. در سال‌های اخیر تحقیقات کمی در این رابطه انجام شده است. با این حال، در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای نشان داد بعد از جراحی روده مصرف قهوه بدون کافئین به حرکات روده کمک می‌کند.

۶- روغن بزرک

نتایج یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد روغن بزرک در درمان یبوست مفید است. در مطالعه مذکور شرکت‌کنندگان روزانه ۴ میلی‌لیتر روغن بزرک دریافت می‌کردند. این روغن به شکل مکمل و کپسول قابل مصرف است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی یبوست درمان نشد، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. همچنین در صورت وجود خون در مدفوع، تورم طولانی مدت شکم، احساس خستگی مداوم و کاهش وزن غیرارادی باید با پزشک مشورت نمایید.

Loading