علائم یائسگی – گرگرفتگی در دوران یائسگی

گرگرفتگی در دوران یائسگی: چگونه با این مشکل مقابله کنید؟

گرگرفتگی به احساس ناگهانی گرما گفته می‌شود که در صورت، گردن و قفسه سینه منتشر می‌شود. هنگامی که این مشکل در شب رخ دهد فرد تعریق شبانه را تجربه خواهد کرد. معمولاً بروز گرگرفتگی در دوران یائسگی توسط حدود ۸۵ درصد زنان گزارش می‌شود.

از گرگرفتگی در دوران یائسگی چه می‌دانید؟

یائسگی یک مرحله طبیعی از زندگی است. یائسگی طبیعی بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد که گرگرفتگی به عنوان یکی از علائم یائسگی ممکن است به طور میانگین ۲/۵ سال طول بکشد. علت بروز این مشکل در زنان یائسه تغییرات هورمونی (استروژن و پروژسترون) است که بر کنترل دمای بدن تاثیر می‌گذارد. تعداد دفعات بروز گرگرفتگی و تعریق شبانه در افراد مختلف، متفاوت است. برخی آن را گاهی اوقات و برخی هر روز تجربه می‌کنند.

درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی:

پزشکان توصیه می‌کنند که ۳ ماه قبل از شروع دارو درمانی به منظور کنترل علائم یائسگی افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند. مواردی که می‌توانند سبب شروع گرگرفتگی شوند عبارتند از: غذاهای تند، کافئین، سیگار و الکل. همچنین توصیه‌های زیر می‌تواند به کنترل علائم کمک کند:
• از لباس‌های سبک استفاده کنید.
• دمای اتاق را پایین نگاه دارید. پنجره‌ها را باز کنید و یا از فن برای گردش هوا در اتاق استفاده کنید.
• در طول روز و یا قبل از خواب با آب خنک دوش بگیرید.
• وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید. بدین منظور باید فعالیت بدنی منظم داشته و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.
• استرس را در خود کاهش دهید. تنفس عمیق و آرام و مدیتیشن (آرام‌سازی) می‌تواند مفید باشد.

نقش مکمل‌های غذایی در درمان علائم یائسگی:

برخی افراد ممکن است متوجه شوند که مصرف مکمل‌های گیاهی می‌تواند در درمان علائم یائسگی مفید باشد. با این حال، اطلاعات اندکی در مورد اثربخشی، عوارض جانبی و همچنین تداخل آن‌ها با سایر داروها وجود دارد. بنابراین، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه این نوع مکمل‌های گیاهی برای رفع علائم یائسگی اجتناب شود. برخی از این مکمل‌ها عبارتند از:
۱- فیتواستروژن‌ها: ترکیبات گیاهی بوده و خصوصیاتی مشابه هورمون استروژن دارند.
۲- کوهوش سیاه

دارو درمانی و بهبود علائم یائسگی:

در صورتیکه فرد گرگرفتگی یا تعریق شبانه شدید را تجربه کند، به طوریکه سبب اختلال در زندگی روزمره وی شود، ممکن است پزشک روش‌های درمانی زیر را توصیه نماید:
• درمان جایگزینی هورمون (HRT): در این روش زنانی که رحم خود را برداشته‌اند می‌توانند از هورمون استروژن به تنهایی استفاده کنند. اما در زنانی که هنوز دارای رحم هستند این امر می‌تواند خطر سرطان اندومتر را افزایش دهد. بنابراین، این افراد باید از داروهایی استفاده کنند که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند. درمان هورمونی معمولاً برای زنانی که به سرطان‌های حساس به هورمون (مانند سرطان سینه) و یا لخته شدن خون مبتلا بوده‌اند، توصیه نمی‌شود.
• ضدافسردگی‌ها: به اندازه هورمون درمانی موثر نیستند، اما می‌توانند تا حدودی گرگرفتگی و تعریق شبانه را کاهش دهند. برخی عوارض این داروها عبارتند از: سرگیجه، تهوع، خشکی دهان، افزایش وزن و اختلال عملکرد جنسی.

Loading