کیوی از کبد چرب پیشگیری می‌کند.

کیوی از کبد چرب پیشگیری می‌کند.

محققان می‌گویند ترکیب موجود در کیوی، کرفس و پاپایا که پیرولوکینولین کینون (PQQ) نامیده می‌شود از بروز کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) جلوگیری می‌کند. در این مطالعه موش‌های باردار با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. نتایج نشان داد وزن فرزندان این موش‌ها نسبت به فرزندان موش‌هایی که رژیم غذایی معمولی دریافت کرده بودند، بالاتر بود. همچنین در فرزندان این موش‌ها باکتری‌های روده تغییر کرده بود. این تغییر با استئاتوهپاتیت غیرالکلی (نوعی از NAFLD که به علت التهاب ایجاد می‌شود) مرتبط است. هنگامی که موش‌های باردار در کنار رژیم غذایی پرچرب PQQ دریافت کردند میزان افزایش وزن کمتر بود.
PQQ یک آنتی‌اکسیدان بوده و از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد سبب آسیب DNA و سایر اجزای سلولی می‌شوند.
NAFLD به معنای تجمع چربی در کبد بوده و شایع‌ترین علت بیماری کبدی می‌باشد. چاقی، افزایش کلسترول خون، پرفشاری خون و افزایش تری‌گلیسرید خون که خود بر اثر مصرف رژیم غذایی پرچرب ایجاد می‌شوند در بروز NAFLD نقش دارند.
تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که سلامتی ما تنها تحت تاثیر غذاهایی که خود ما می‌خوریم قرار ندارد. بلکه غذاهای مصرفی مادر در دوران بارداری نیز بر وضعیت سلامتی ما موثر است. به عنوان مثال، مشاهده شده هنگامی که مادر باردار رژیم غذایی پرچرب مصرف نماید خطر ابتلای فرزند به سرطان سینه افزایش می‌یابد. همچنین مشخص شده که رژیم غذایی نامناسب مادر سبب تغییر باکتری‌های روده در فرزند شده و وی را معرض ابتلا به چاقی و مشکلات مربوط به آن قرار می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد چاقی مادر با ایجاد محیط التهابی در رحم سبب اختلال در سیستم ایمنی و سلامت باکتری‌های روده در نوزاد می‌شود. این امر خطر بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد.
به گفته محققان اگرچه PQQ به صورت مکمل در دسترس است، اما توصیه می‌شود که قبل از مصرف آن با پزشک مشورت شود.
منبع:

Jacob E. Friedman et al. Hepatology Communications 2018.

Loading