کیفیت خواب بر وزن کودکان موثر است.

کیفیت خواب بر وزن کودکان موثر است.

آمارها نشان می‌دهد از هر ۵ کودک و نوجوان ۶ تا ۱۹ ساله یک نفر به چاقی مبتلا است. چاقی دوران کودکی در اغلب موارد به چاقی دوران بزرگسالی منجر می‌شود. این امر خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط به چاقی را افزایش می‌دهد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند الگوی خواب در بروز چاقی دوران بزرگسالی نقش دارد. اما اغلب مطالعاتی که بر روی کودکان انجام شده ارتباط طول مدت خواب را با چاقی بررسی کرده‌اند و اثر کیفیت خواب را بر رفتارهای غذا خوردن و وزن بررسی نکرده‌اند. بدین منظور محققان مطالعه‌ای را بر روی ۱۲۰ کودک با میانگین سنی ۸ سال انجام دادند.
محققان دریافتند هر چقدر طول مدت خواب کوتاه‌تر باشد نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر است. هر یک ساعت افزایش زمان خواب با ۰/۱۳ واحد کاهش BMI و ۱/۲۹ سانتی‌متر کاهش دور کمر مرتبط بود. همچنین کیفیت پایین خواب با افزایش BMI مرتبط بود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اگرچه مدت زمان خواب اهمیت دارد، اما کیفیت خواب نیز در پیشگیری از چاقی دوران کودکی نقش دارد.
امروزه بسیاری از کودکان به میزان کافی نمی‌خوابند. وجود تلویزیون در داخل اتاق خواب این مشکل را تشدید کرده و با گذشت زمان زمینه را برای چاقی فراهم می‌سازد. به گفته محققان از آنجاکه بین چاقی و بسیاری از انواع سرطان‌ها ارتباط قوی وجود دارد، پیشگیری از چاقی در دوران کودکی به معنای پیشگیری از سرطان است.
منبع:

Presented at the American Association for Cancer Research Special Conference Obesity and Cancer, 2018.

Loading