کمبود خواب شانس ابتلای شما به دیابت را افزایش می‌دهد.

کمبود خواب شانس ابتلای شما به دیابت را افزایش می‌دهد.

مشخص شده که غذا خوردن قبل از خواب می‌تواند از طریق تغییر تولید یک آنزیم محافظ سبب آسیب پوست شود. اما بیشترین تاثیر مصرف غذا در طی ساعات شب بر بروز بیماری‌های متابولیک است. به طوریکه این عادت غذایی خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعه‌ای که اخیراً در دانشگاه آریزونا انجام شده نشان می‌دهد که کمبود خواب و اختلال در به خواب رفتن سبب تمایل به مصرف غذاهای ناسالم و عادت به مصرف غذا در طی ساعات شب می‌شود. بنابراین، این امر خطر ابتلا به چاقی و دیابت را افزایش خواهد داد.
در این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به خواب و رژیم غذایی حدود ۳ هزار نفر را جمع‌آوری کردند. از شرکت‌کنندگان سوالاتی در مورد مصرف مواد غذایی در طی ساعات شب، کیفیت خواب و ابتلا به بیماری‌های مختلف پرسیده شد. همچنین شرکت‌کنندگان به این سوال پاسخ دادند که آیا کمبود خواب سبب افزایش تمایل آن‌ها به مصرف تنقلات بی‌ارزش می‌شود یا خیر؟ در مطالعه حاضر، حدود ۶۰ درصد افراد در ساعات پایانی شب به طور مرتب مواد غذایی مصرف می‌کردند. در دو سوم این افراد کمبود خواب سبب تمایل به مصرف خوراکی‌های ناسالم می‌شد. همچنین مشخص شد که کمبود خواب می‌تواند نشان دهنده میزان تمایل به مصرف مواد غذایی ناسالم و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به چاقی یا دیابت باشد.
به گفته محققان ارتباط بین کمبود خواب، تمایل به مصرف تنقلات بی‌ارزش و مصرف غذاهای ناسالم در طی شب نشان دهنده نقش خواب در تنظیم متابولیسم (سوخت و ساز) است. به همین دلیل توجه به کیفیت خواب شبانه در بهبود عادات تغذیه‌ای و پیشگیری از بروز بیماری‌های متابولیک حائز اهمیت است.
منبع:

Presented at SLEEP 2018, the annual meeting of the Associated Professional Sleep Societies, held in Baltimore, MD.

Loading