کلسترول بالا حتی در جوانان خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

کلسترول بالا حتی در جوانان خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

عروق کرونر رگ‌هایی هستند که خون مورد نیاز عضله قلب را تامین می‌کنند. بیماری عروق کرونر قلب یکی از علل عمده مرگ بوده و در نیمی از مردان و یک سوم زنان مشاهده می‌شود. LDL یا کلسترول بد با ایجاد انسداد در رگ‌ها خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهند. نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بالا بودن کلسترول بد در افراد جوان و سالم با افزایش خطر مرگ زود هنگام ناشی از بیماری قلبی – عروقی مرتبط است.
در این مطالعه حدود ۳۶ هزار جوان سالم شرکت کرده و به مدت ۲۷ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. در ابتدای مطالعه شرکت کنندگان به دیابت و یا بیماری قلبی – عروقی مبتلا نبودند. در این مدت ۱۰۸۶ مورد مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی گزارش شد. نتایج نشان داد که افزایش LDL خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد. در کسانی که LDL خونشان ۱۰۰ تا ۱۵۹و بالاتر از ۱۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) بود خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی به ترتیب ۴۰-۳۰ و ۹۰-۷۰ درصد بیشتر بود.
نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان می‌دهد که لازم است افراد در سنین مختلف در مورد خطرات کلسترول بالا و روش‌های حفظ سطوح کلسترول در محدوده طبیعی آموزش ببینند. اجتناب از مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع، حفظ وزن در محدوده طبیعی، عدم استعمال دخانیات و افزایش فعالیت هوازی کمک می‌کند که LDL خون به کمتر از mg/dL 100 برسد.
منبع:

Shuaib M. Abdullah et al. Circulation 2018.

Loading