کربوهیدارت‌ها: منبع اصلی انرژی بدن

بسیاری از رژیم‌های کاهش وزنی که بطور موقت مورد توجه قرار می‌گیرند، کربوهیدارت‌ها را مقصر اصلی افزایش وزن ناخواسته معرفی می‌کنند. اما کربوهیدارت جزء اصلی یک رژیم سالم می‌باشد.
قبل از آن‌که روی به خوردن مرغ بیاورید و کربوهیدارت را تحریم کنید، نگاهی به هرم غذایی بیندازید:
کربوهیدارت به عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم سالم معرفی شده و مصرف آن به هیچ دلیلی منع نشده است. بدن شما به طیف وسیعی از مواد غذایی برای عملکرد صحیح و سالم ماندن احتیاج دارد.
به گفته دکتر سندرا میرویتز متخصص تغذیه: ” کربوهیدارت یکی از درشت مغذی های مورد نیاز ما بخصوص برای تامین انرژی می‌باشد.”
چربی‌ها و پروتئین نیز برای تامین انرژی ضروری هستند اما از آن‌ها به عنوان منبع سوخت دراز مدت استفاده می‌کنیم، درحالی‌که کربوهیدارت نیاز سریع بدن به انرژی را تامین می‌نماید. دکتر میرویتز افزوده است: “کربوهیدرات اولین منبع انرژی و گزینه انتخابی بدن می‌باشد.”
چرا بدن کربوهیدارت را ترجیح می‌دهد؟ منحصراً به این دلیل که راحت‌تر و سریعتر از چربی و پروتئین شکسته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین بدن‌تان را از آنچه برای یک زندگی فعال نیاز دارد، محروم نکنید.

چند نوع کربوهیدارت وجود دارد؟

دو نوع کربوهیدارت داریم: ساده و پیچیده. کربوهیدارت پیچیده که باید بیشتر کربوهیدارت دریافتی‌تان از این نوع باشد، زمان و انرژی بیشتری برای هضم احتیاج دارد.
دکتر میرویتز افزوده است که هضم کربوهیدارت پیچیده پروسه کندتری دارد. اما مفید و مناسب است. درحالیکه کربوهیدارت ساده به سرعت شکسته شده و بدن برای این‌کار انرژی زیادی صرف نمی‌کند. از آن‌جایی که کربوهیدارت‌های پیچیده آهسته تجزیه می‌شوند، سطوح انرژی یکپارچه تری را وارد جریان خون می‌کنند، بنابراین افت و خیز قند خون رخ نمی‌دهد، چیزی که با مصرف کربوهیدارت ساده بسیار محتمل است.

بهترین منابع کربوهیدرات چیست؟

طبق گفته دکتر میرویتز شما باید ۵۰ تا ۶۰ درصد از کالری روزانه‌تان را از کربوهیدارت دریافت نمایید. بهتر است بیشتر آن شامل غلات کامل و سایر کربوهیدارت‌های پیچیده باشد، اما فیبر موجود در میوه و سبزیجات نیز آن‌ها را یک منبع خوب کربوهیدرات‌های ساده ساخته است. اگر به مقدار کافی کربوهیدارت دریافت نکنید یا به جای کربوهیدارت‌های سالم از چربی‌های ناسالم استفاده کنید، بدن شما در معرض کمبود انرژی و مواد مغذی مورد نیازش قرار می‌گیرد.
برای دریافت کربوهیدارت مورد نیازتان، بشقاب خود را با مناسب‌ترین منابع کربوهیدارت پر نمایید:
– غلات کامل مانند جو، بلغور، گندم و جو دو سر
– نان‌های تهیه شده با گندم کامل و سایر غلات سبوس دار
– برنج قهوه ای
– پاستای حاوی گندم سبوس دار
– میوه‌ها و سبزیجات
– حبوبات مانند لوبیاها و عدس
– غلات صبحانه کامل
این بدین معنا نمی‌باشد که شما هیچ وقت نمی‌توانید دسر شیرین، یک کاسه برنج سفید یا سیب زمینی پخته میل کنید. بلکه بهتر است در گروه استثناها قرار گیرند تا جزئی از انتخاب کربوهیدارت‌های روزانه‌تان.
در عین حال، بهتر است از دریافت بیش از حد کربوهیدارت پیچیده نیز پرهیز کنید. حتی یک رژیم مملو از کربوهیدارت پیچیده – یا هر ماده غذایی دیگر – انرژی زیادی به بدن شما می‌رساند، که نهایتاً می‌تواند منجر به اضافه وزن‌تان گردد.
کربوهیدارت پیچیده انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود، پس به یک کاسه ی مقوی از پاستا با گندم کامل یا برنج قهوه‌ای به عنوان یک غذای بد یا رژیم سرسخت نگاه نکنید. در عوض، آن را منبع سالمی از سوخت مورد نیاز بدنتان در نظر بگیرید.

Loading