کدام مواد غذایی در حفظ سلامت چشم‌ها نقش موثرتری دارند؟

کدام مواد غذایی در حفظ سلامت چشم‌ها نقش موثرتری دارند؟

بسیاری از افراد معتقدند که کاهش بینایی با افزایش سن غیرقابل اجتناب است. با این حال، سبک زندگی سالم می‌تواند به طور قابل توجهی خطر مشکلات مرتبط با بینایی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که برخی مواد مغذی مانند روی، مس، ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن خطر ابتلا به مشکلات چشمی را که با افزایش سن مرتبط هستند تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهند. اسیدهای چرب امگا ۳، لوتئین و زآگزانتین نیز در سلامت این عضو بدن نقش دارند. در این راستا برخی از مواد غذایی مفید که از قدرت بینایی محافظت می‌کنند، عبارتند از:

۱- ماهی

ماهی غنی از اسید چرب امگا ۳ است. ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین دارای بیشترین مقدار امگا ۳ هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن ماهی در بهبود خشکی چشم که ممکن است به علت کار با کامپیوتر ایجاد شده باشد، موثر است.

۲- مغزها

مغزها حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ و ویتامین E هستند. ویتامین E از چشم در برابر آسیب ناشی از سالخوردگی محافظت می‌کند. بهترین مغزها برای حفظ سلامت این عضو بدن گردو و بادام‌زمینی است.

۳- دانه‌ها

دانه‌ها مانند دانه چیا و دانه بزرک حاوی امگا ۳و ویتامین E هستند.

۴- مرکبات

مرکبات مانند لیموترش، پرتقال و گریپ‌فروت غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین نیز همانند ویتامین E آنتی‌اکسیدان بوده و از آسیب ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند.

۵- سبزیجات برگ سبز

سبزیجاتی مانند اسفناج غنی از لوتئین و زآگزانتین بوده و منبع خوب ویتامین C محسوب می‌شود.

۶- هویج

هویج حاوی ویتامین A و بتا کاروتن است. بتا کاروتن پیش‌ساز ویتامین A بوده و در ایجاد رنگ نارنجی هویج نقش دارد. ویتامین A نقش حیاتی در بینایی داشته و جزئی از پروتئینی به نام رودوپسین است. این پروتئین به شبکیه چشم در جذب نور کمک می‌کند.

۷- گوشت گاو

گوشت گاو غنی از روی است. روی کاهش بینایی را که به علت افزایش سن رخ می‌دهد به تاخیر می‌اندازد. چشم‌ها، به خصوص در ناحیه شبکیه و بافت عروقی اطراف آن، حاوی مقادیر زیادی روی هستند.
سینه مرغ نیز حاوی روی است. اما میزان روی آن از گوشت گاو کمتر است.

۸- تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک منبع غنی از لوتئین و زآگزانتین است. این دو ترکیب خطر کاهش بینایی به علت افزایش سن را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، تخم‌مرغ منبع ویتامین E و روی می‌باشد.

۹- آب

مایعات نه تنها برای حیات، بلکه برای حفظ سلامتی چشم ضروری هستند. نوشیدن مقادیر کافی آب در طی روز از بی‌آبی بدن و بروز علائم خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

Loading