کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

اگرچه خروج گاز از روده کاملاً طبیعی است، اما این امر می‌تواند از نظر اجتماعی مشکلاتی را برای فرد ایجاد نماید. در اغلب افراد روزانه ۱۳ تا ۲۱ بار خروج گاز از روده‌ها رخ می‌دهد. برخی علل که می‌توانند سبب تشدید این وضعیت شوند عبارتند از:
• بلع مقادیر زیادی هوا
• تغییر رژیم غذایی
• عدم تحمل غذایی و اختلال در هضم برخی مواد غذایی
اغلب گروه‌های غذایی کم و بیش در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند. اما ممکن است تاثیر برخی از خوراکی‌ها در این زمینه بیشتر از سایرین باشد:

سبزیجات

قندهای موجود در برخی سبزیجات می‌توانند در تولید گاز نقش داشته باشند. از این قندها می‌توان به فروکتوز (در پیاز) و رافینوز (در بروکلی) اشاره کرد. فیبر موجود در سبزیجات (به خصوص فیبر محلول) نیز سبب تولید گاز می‌شود. برای رفع این مشکل لازم نیست که مصرف غذاهای حاوی فیبر کنار گذاشته شود. بلکه توصیه می‌شود میزان مصرف این مواد غذایی به تدریج در رژیم غذایی روزانه افزایش یافته و همچنین به مقدار کافی آب نوشیده شود.

میوه‌ها

برخی میوه‌ها حاوی قندی به نام سوربیتول هستند که سبب تولید مقادیر زیادی گاز می‌شود. این قند در میوه‌هایی مانند سیب، هلو و گلابی یافت می‌شود. آدامس‌های بدون قند نیز حاوی سوربیتول هستند. میوه‌ها حاوی فیبر محلول نیز هستند که در تولید گاز نقش دارد. بهتر است میزان میوه به تدریج در رژیم افزایش یافته و از مصرف بیش از حد آن خودداری شود.

غذاهای نشاسته‌ای

مصرف بیش از حد غذاهای تهیه شده با آرد گندم (نان و پاستا) در بروز این مشکل روده‌ای موثر است. سیب‌زمینی و ذرت نیز در تولید گاز نقش دارند.
اگرچه جو دوسر حاوی فیبر کاهنده کلسترول است، اما به علت داشتن مقادیر زیادی فیبر محلول می‌تواند سبب تولید گازهای روده‌ای شود. اگر تمایل دارید از جو دوسر استفاده کنید سعی کنید آن‌ را به تدریج وارد برنامه غذایی خود نمایید.
برخلاف سایر غذاهای نشاسته‌ای به نظر می‌رسد که برنج در تولید گاز نقشی نداشته باشد.

شیر و سایر محصولات لبنی

شیر و سایر لبنیات حاوی قندی به نام لاکتوز هستند. اگر در بدن شما به میزان کافی آنزیم لاکتاز وجود نداشته باشد هضم این قند با مشکل روبرو می‌شود. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید از محصولات فاقد لاکتوز و یا از قرص‌های بهبود دهنده هضم لاکتوز استفاده نمایند.

حبوبات

حبوبات (لوبیاها، عدس و …) به ۲ دلیل گاز زیادی را در روده تولید می‌کنند: ۱) مقادیر زیادی قند رافینوز دارند. ۲) حاوی فیبر محلول هستند. بنابراین، به تدریج این دسته از مواد غذایی را وارد برنامه روزانه خود کرده و هر بار حجم کمی از آن‌ها را استفاده نمایید.

نوشیدنی‌ها

اگرچه نوشیدن انواع نوشابه می‌تواند لذت‌بخش باشد، اما باید بدانید که کربنات موجود در نوشابه‌ها در حقیقت هوا است. بنابراین، مصرف نوشابه‌ها در تولید گاز موثر است. فروکتوز موجود در برخی نوشیدنی‌های شیرین نیز می‌تواند در تولید گاز نقش داشته باشد.

Loading