کدام سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به سوءتغذیه قرار دارند؟

کدام سالمندان بیشتر در معرض ابتلا به سوءتغذیه قرار دارند؟

سوءتغذیه می‌تواند در هر سنی رخ ‌دهد. اما افراد بالای ۶۵ سال یکی از گروه‌هایی هستند که بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. بنابراین، برخورداری از تغذیه مناسب در این دوره از زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.
سوءتغذیه زمانی رخ می‌دهد که دریافت غذایی افراد به طور قابل توجهی کاهش یابد. در نتیجه بدن با کمبود انرژی و مواد مغذی روبرو می‌شود. عوارض سوءتغذیه از کاهش وزن تا تضعیف سیستم ایمنی و اختلال عملکرد عضلات و سایر اندام‌ها متغیر است. با این حال، این مشکل در بسیاری از سالمندان تشخیص داده نشده و در نتیجه درمان هم نمی‌شود. آشنایی با عواملی که می‌توانند در بروز سوءتغذیه نقش داشته باشند امکان پیشگیری و یا درمان را فراهم می‌سازد. در نتیجه می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک کند.
محققان ۷ کشور اتریش، فرانسه، آلمان، ایرلند، اسپانیا، هلند و نیوزیلند به بررسی علل بروز سوءتغذیه در افراد سالخورده پرداختند. در این تحقیق بیش از ۴۸۰۰ نفر شرکت کردند که ۷۲ تا ۸۵ ساله بودند. نمایه توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۰ یا از دست دادن بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در طی انجام مطالعه به عنوان سوءتغذیه تعریف شد.
نتایج نشان داد که سن، وضعیت تاهل، مشکل در راه رفتن و یا بالا رفتن از پله‌ها و بستری شدن در بیمارستان احتمال بروز این مشکل را در سالمندانی که حداقل ۶۵ ساله هستند افزایش می‌دهد. با افزایش سن احتمال بروز سوءتغذیه بیشتر می‌شود. به طوریکه هر سال احتمال بروز این مشکل کمی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، احتمال بروز سوءتغذیه در افرادی که ازدواج نکرده بودند و یا از همسر خود جدا شده بودند در مقایسه با افراد متاهل بیشتر بود. زنان و مردانی که ازدواج کرده بودند تمایل بیشتری برای مراقبت از خودشان داشتند.
منبع:

Melanie Streicher et al. Journal of the American Geriatrics Society 2018.

Loading