کدامیک از مواد غذایی خاصیت ضدپیری دارند؟

کدامیک از مواد غذایی خاصیت ضدپیری دارند؟

۱- هویج

هویج حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است. بتاکاروتن توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در عملکرد ایمنی، بینایی، تولید مثل و ارتباطات سلولی نقش دارد. از سوی دیگر، بتاکاروتن آنتی‌اکسیدان بوده و از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده مواد غذایی غنی از کاروتنوئیدها، از جمله هویج، از دژنراسیون وابسته به سن ماکولا که نوعی آسیب چشمی ناشی از سالخوردگی است، پیشگیری می‌کند.
برخی از انواع هویج، از جمله هویج سفید، بتاکاروتن ندارند. اما حاوی ترکیبی به نام فالکارینول هستند که برخی مطالعات نشان داده‌اند دارای اثرات ضدسرطانی است.

۲- انواع کلم

این گروه از سبزیجات غنی از انواع ویتامین (C، K و فولات)، مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم و سلنیوم) و کاروتنوئیدها (لوتئین، بتاکاروتن و زآگزانتین) می‌باشد. همچنین حاوی گلوکوزینولات هستند که برای سلامتی مفید می‌باشد. برخی از گلوکوزینولات‌ها پاسخ التهابی بدن را تنظیم کرده و یا دارای خاصیت ضدمیکروبی هستند. در برخی تحقیقات اثرات ضدسرطانی گلوکوزینولات بررسی شده است. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند خانواده کلم روند کاهش توانایی شناختی را کند می‌کند.
خانواده کلم منبع خوب فیبر محلول است. فیبر محلول در تنظیم قند خون و کاهش جذب چربی نقش داشته و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

۳- سالمون

ماهی سالمون حاوی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. تحقیقات نشان داده امگا ۳ در برابر سندرم خشکی چشم که منجر به سوزش و تاری دید می‌شود، اثر حفاظتی دارد. علاوه براین، اسید چرب امگا ۳ با سلامت مغز مرتبط بوده و از کاهش توانایی شناختی که با افزایش سن مرتبط است، پیشگیری می‌کند.
سالمون حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و سلنیوم است. پتاسیم از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. سلنیوم نیز در سلامتی غده تیروئید نقش دارد. غده تیروئید به فعالیت هورمونی کمک کرده و در فرآیندهای متابولیک نقش دارد.

۴- مرکبات

مرکبات به علت داشتن ویتامین C بالا خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و از آسیب التهابی و بروز عفونت جلوگیری می‌کنند. همچنین حاوی فیبر، پتاسیم، فولات، کلسیم، تیامین، نیاسین، ویتامین B6، فسفر، منیزیم، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فلاونوئید و کاروتنوئید هستند. فلاونوئیدها از ابتلا به بیماری‌های مزمن ناشی از چاقی جلوگیری می‌کنند. فلاونوئیدها دارای خاصیت ضدسرطانی بوده و مصرف مرکبات غنی از آن‌ها با افزایش طول عمر مرتبط است.

Loading