کاهش تری‌ گلیسیرید به کمک رژیم غذایی سالم

تمام افراد بالای ۲۰ سال باید با انجام یک آزمایش ساده خون از میزان چربی ‌های خون خود آگاه شوند. توصیه های علمی بیانگر اهمیت کاهش تری گلیسیرید خون به کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی ‌لیتر (mg/dL) است. اگر این میزان بین ۱۵۰ تا ۱۹۹، بالاتر از ۲۰۰ و بالاتر از ۵۰۰ باشد به ترتیب نسبتاً بالا (حد مرز)، بالا و خیلی بالا در نظر گرفته می‌ شود.

نقش رژیم غذایی سالم در کاهش تری گلیسیرید خون:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از برنامه کنترل میزان چربی ‌های خون را تشکیل می‌ دهد. در یک رژیم غذایی که به منظور کاهش تری گلیسیرید تنظیم شده شما نباید بیش از نیاز بدن کالری دریافت کنید. بنابراین، باید کالری دریافتی خود را کنترل کرده و فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید.
هنگامی که دریافت کالری بیش از نیازتان باشد بدن کالری اضافی را به تری گلیسیرید تبدیل کرده و آن را در سلول‌ های بدن ذخیره می‌ کند. نکاتی که می‌ تواند به شما در کنترل کالری دریافتی و کاهش تری گلیسیرید خون کمک کند عبارتند از:

• مصرف چربی‌ های اشباع و چربی های ترانس را کاهش دهید. این چربی‌ ها غالباً در گوشت و لبنیات پرچرب و فست فودها یافت می‌ شوند.
چربی های ترانس با ایجاد التهاب در بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی نقش دارند. نتایج یک مطالعه نشان داد زمانی که شرکت کنندگان از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد یا متوسط چربی ترانس استفاده می کنند میزان تری گلیسیرید خون شان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
• از چربی ‌های غیراشباع در حد تعادل استفاده کنید. چربی‌ های غیراشباع در مغزهای خوراکی، روغن‌ زیتون و روغن کانولا وجود دارند. تحقیقات نشان داده استفاده از چربی های غیراشباع به جای چربی های اشباع و ترانس میزان چربی های خون را کاهش می دهد.
نتایج یک مطالعه که بر روی تعدادی از سالمندان انجام شد نشان داد مصرف روغن زیتون فرابکر به کاهش تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) منجر می شود.
• به میزان کافی از میوه‌ ها و سبزیجات استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان و فیبر بوده و به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کنند.
• دریافت غذاها و نوشیدنی‌ های شیرین را محدود کنید. نتایج یک مطالعه ۱۵ ساله نشان داد در افرادی که حداقل ۲۵ درصد کالری روزانه خود را از قندها تامین می کنند احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی ۲ برابر بیشتر است.
در مطالعه دیگری مشاهده شد که مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین سبب افزایش تری گلیسیرید در کودکان می شود. اگر به جای مصرف نوشیدنی های شیرین از آب استفاده شود میزان تری گلیسیرید خون تقریباً ۲۹ میلی گرم در دسی لیتر کاهش می یابد.
• دو بار در هفته ماهی مصرف کنید. اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی به کاهش تری گلیسیرید خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌ کند.
اسید چرب امگا ۳ نوعی اسید چرب با چند پیوند دوگانه است که وجود آن در رژیم غذایی سالم ضروری است. تحقیقات نشان داده مصرف ماهی احتمال مرگ ناشی از ابتلا به بیماری قلبی را ۳۶ درصد کاهش می دهد.
در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد مشخص گردید مصرف دو بار در هفته ماهی سالمون میزان تری گلیسیرید خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. ماهی هایی مانند سالمون و ساردین غنی از اسید چرب امگا ۳ هستند.
• به میزان کافی فیبر دریافت کنید. فیبر موجود در میوه‌ ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل حس سیری ایجاد کرده و به کنترل وزن کمک می ‌کند.
وجود فیبر در رژیم غذایی سالم جذب چربی و قند را در روده کوچک کاهش می دهد. در نتیجه با این کار به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کند. در یک مطالعه مشاهده شد گنجاندن سبوس برنج در رژیم غذایی میزان تری گلیسیرید خون را در مبتلایان به دیابت ۷ تا ۸ درصد کاهش می دهد.
در تحقیق دیگری تاثیر رژیم کم فیبر و رژیم پرفیبر بر روی تری  گلیسرید خون بررسی شد. نتایج نشان داد رژیم کم فیبر میزان تری گلیسیرید خون را طی ۶ روز ۴۵ درصد افزایش می دهد. در حالی که رژیم پرفیبر سبب کاهش میزان آن تا محدوده طبیعی می شود.
• از پروتئین سویا استفاده کنید. سویا غنی از ایزوفلاون است. این ترکیب گیاهی فواید بی شماری برای سلامتی دارد. ایزوفلاون به کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد کمک می کند. مصرف پروتئین سویا در یک مطالعه با کاهش ۱۲ درصدی تری گلیسیرید و در مطالعه دیگر با کاهش ۷ درصدی تری گلیسیرید مرتبط بود.
• از مصرف الکل خودداری کنید. الکل حاوی مقادیر زیادی قند و کالری است. مصرف الکل علاوه بر افزایش تری گلیسیرید خون می تواند به اندام های مختلف بدن آسیب وارد کند.

استفاده از دارو برای کاهش تری گلیسیرید خون:

اگر میزان تری‌گلیسرید خون خیلی بالا باشد یا علاوه بر افزایش تری گلیسیرید کلسترول خوب (HDL) پایین و کلسترول بد بالا باشد ممکن است علاوه بر پیروی از رژیم غذایی سالم نیاز به مصرف دارو داشته باشید. لزوم مصرف دارو توسط پزشک مشخص می ‌شود.

Loading