کامو کامو، میوه‌ بومی آمازون که به جنگ چاقی می‌رود

کامو کامو، میوه‌ بومی آمازون که به جنگ چاقی می‌رود

چاقی خطر بروز دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی – عروقی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. به علت شیوع بالای این مشکل در سطح جهان همواره محققان در تلاش بوده‌اند که راهکارهایی برای مقابله با آن بیابند. بر اساس نتایج یک تحقیق جدید که به تازگی در مجله علمی Gut منتشر شده عصاره یک میوه بومی آمازون که کامو کامو (camu camu) نامیده می‌شود می‌تواند از بروز چاقی در موش‌هایی که با یک رژیم غذایی سرشار از قند و چربی تغذیه شده‌اند، جلوگیری نماید. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مواد موجود در این میوه می‌توانند با بروز چاقی و بیماری‌های متابولیک مقابله نمایند.
ترکیب شیمیایی میوه کاموکامو منحصر به فرد است. میزان ویتامین C این میوه ۲۰ تا ۳۰ برابر کیوی است. همچنین پلی‌فنول‌های موجود در آن در مقایسه با توت سیاه ۵ برابر بیشتر است. نتایج مطالعات گذشته نشان دهنده فواید توت‌های غنی از پلی‌فنول برای سلامتی انسان بوده‌ است.
برای انجام این مطالعه دو گروه از موش‌ها به مدت ۸ هفته با رژیم غذایی سرشار از قند و چربی تغذیه شدند. به نیمی از این موش‌ها هر روز عصاره کامو کامو داده شد. در انتهای مطالعه میزان افزایش وزن در گروهی که عصاره این میوه را دریافت کرده بودند ۵۰ درصد کمتر بود. به اعتقاد محققان عصاره کامو کامو با افزایش میزان متابولیسم اثرات ضدچاقی خود را اعمال می‌کند. از سوی دیگر، مشاهده شد که کامو کامو به بهبود حساسیت به انسولین، کنترل قند خون، کاهش مواد سمی در خون و التهاب کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که کامو کامو تا حدودی از طریق تنظیم باکتری‌های روده اثرات مفید فوق را نشان می‌دهد.
محققان درصدد هستند در آینده اثر کامو کامو را بر وضعیت متابولیکی انسان بررسی نمایند. در حال حاضر عصاره این میوه به منظور مقابله با خستگی و استرس و تحریک سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع:

Fernando F Anhê et al. Gut 2018.

Loading