کافئین می‌تواند به کنترل قند خون مبتلایان به دیابت کمک کند.

کافئین می‌تواند به کنترل قند خون مبتلایان به دیابت کمک کند.

شیوع دیابت در جهان در حال افزایش است. این بیماری صدها میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر ساخته است. شایع‌ترین نوع این بیماری، دیابت نوع ۲ است. دیابت نوع ۲ زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن توانایی خود را برای استفاده از انسولین جهت تبدیل گلوکز (قند خون) به انرژی از دست می‌دهند. انسولین هورمونی است که از پانکراس (لوزالمعده) ترشح شده و قند خون را کاهش می‌دهد.
اگرچه در سال‌های اخیر روش‌های درمان این بیماری به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است و می‌تواند خطر بروز عوارض ناشی از آن را کاهش دهد، اما هنوز هم دیابت یکی از علل عمده مرگ و میر به شمار می‌رود. درمان موثر کمک می‌کند که هزینه‌های ناشی از این بیماری کاهش یابد. محققان معتقدند که ما برای مقابله با این مشکلات نیاز به درمان‌های مطلوب‌تری داریم. در حال حاضر، بیماران باید قند خون خود را بعد از هر وعده غذایی اندازه‌گیری کرده و با توجه به مقادیر اندازه‌گیری شده در صورت لزوم میزان داروهای تجویز شده را تغییر دهند.
اخیراً محققان سوئیسی یک مدار ژنی سنتتیک را طراحی کردند که به کافئین موجود در نوشیدنی پاسخ می‌دهد. محققان این مدار را وارد سلول‌ها کرده و سپس در بدن موش‌های دیابتی قرار دادند. به محض آن که کافئین وارد جریان خون موش گردید مدار ژنی سنتتیک فعال شده و سبب ترشح ترکیبی شد که قند خون را کاهش می‌دهد. این ترکیب پپتید شبه گلوکاگون ۱ (GLP-1) است.
یکی از مزایای استفاده از کافئین سمی نبودن و ارزان بودن آن است. کافئین در نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یافت می‌شود.

Daniel Bojar et al. Nature Communications 2018.

Loading