کافئین موجود در قهوه به ترمیم عضله قلب کمک می‌کند.

کافئین موجود در قهوه به ترمیم عضله قلب کمک می‌کند

طی تحقیقات مختلف محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کافئین در برابر دیابت، نارسایی قلبی و سکته مغزی اثر محافظتی دارد. همچنین مشخص شده که مصرف آن با کاهش خطر مرگ و میر همراه است. اخیراً در مطالعه‌ای محققان به بررسی مکانیسمی پرداختند که طی آن کافئین سبب محافظت از قلب می‌شود. نتایج حاصل از مطالعه مذکور نشان داد که مصرف ۴ فنجان قهوه از طریق ایجاد زنجیره‌ای از وقایع سلولی از قلب محافظت می‌کند.
در تحقیقات ابتدایی مشخص شد که مصرف ۴ فنجان قهوه سبب بهبود سلول‌های اندوتلیال (لایه داخل عروق خونی) می‌شود. به نظر می‌رسد که کافئین بر روی میتوکندری (نیروگاه سلول) اثر گذاشته و از این طریق بخشی از فواید خود را اعمال می‌کند.
سپس محققان موفق به شناسایی یک عامل مهم به نام p27 شدند. p27 یک مهارکننده چرخه سلولی و آنزیمی است که سبب آهسته شدن تقسیم سلولی می‌شود. به گفته محققان کافئین سبب ورود p27 به داخل میتوکندری می‌شود. هنگامی که داخل این اندام قرار گرفت سبب آغاز عملکردهای حیاتی جهت ترمیم عضله قلب به دنبال یک حمله قلبی می‌شود. این عملکردها شامل تحریک مهاجرت سلول‌های اندوتلیال و حفاظت از سلول‌های عضله قلب در مقابل مرگ سلولی است.
علاوه بر این، محققان دریافتند که کافئین از آسیب قلبی در موش‌های مسن مبتلا به چاقی و پیش دیابت (پردیابت) جلوگیری می‌کند.
منبع:

Niloofar Ale-Agha et al. PLOS Biology 2018.

Loading