کافئین موجود در قهوه، مفید برای مبتلایان به بیماری مزمن کلیه

کافئین موجود در قهوه، مفید برای مبتلایان به بیماری مزمن کلیه

به نظر می‌رسد که کافئین با اثر بر عروق خونی و افزایش ترشح موادی مانند اکسید نیتریک سبب بهبود عملکرد عروق می‌شود. تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که بین مصرف قهوه و کاهش مرگ و میر در جمعیت عمومی ارتباط وجود دارد. با این حال، ارتباط بین دریافت کافئین و مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) نامشخص است. محققان تصور می‌کنند که احتمالاً دریافت کافئین در این بیماران نیز با کاهش مرگ و میر همراه خواهد بود.
اخیراً نتایج مطالعه‌ای نشان داده که دریافت کافئین می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مفید باشد. در این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به بیش از ۴۸۰۰ نفر را از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد مصرف کافئین با کاهش مرگ و میر در میان افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه همراه است. در افرادی که میزان بیشتری کافئین مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که مقدار کمتری از این ماده را دریافت می‌کردند خطر مرگ طی یک دوره ۶۰ ماهه ۲۵ درصد کمتر بود.
کلیه‌ها در دو طرف ستون مهره‌ها قرار دارند. مهم‌ترین وظیفه این اندام حذف مواد زائد از خون است. کلیه‌ها در تولید هورمون‌های تنظیم کننده فشارخون و همچنین تولید ویتامین D نقش دارند.
بیماری مزمن کلیه هزینه‌های درمانی را افزایش داده و سبب افزایش خطر مرگ می‌شود. آمارها نشان می‌دهد شیوع این بیماری در سراسر جهان رو به افزایش است. افراد مبتلا به دیابت یا پرفشاری خون بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند. بیماری‌های کلیوی معمولاً بدون آن که علامت واضحی را ایجاد کنند، پیشرفت می‌کنند. با این حال، برخی علائم احتمالی این بیماری‌ها عبارتند از: خستگی، تورم در صورت، دست یا پا، دفع خون در ادرار، کاهش اشتها، کاهش وزن ناخواسته و خارش.
منبع:

Miguel Bigotte Vieira et al. Nephrology Dialysis Transplantation 2018.

Loading