چگونه کودکان را به داشتن رژیم غذایی سالم تشویق کنیم؟

چگونه کودکان را به داشتن رژیم غذایی سالم تشویق کنیم؟

سبک زندگی و رژیم غذایی در دوران کودکی می‌تواند در ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی نقش داشته باشد. به تازگی محققان پژوهشی را طراحی کردند تا به این سوال پاسخ گویند که چگونه والدین و مراقبین کودک می‌توانند کودکان را به داشتن رژیم غذایی سالم تشویق نمایند.
بررسی بیش از ۴۰ مطالعه نشان می‌دهد عادت به سالم غذا خوردن از دوران بارداری ایجاد می‌شود. طعم‌هایی که در رژیم غذایی مادر وجود دارد به جنین در حال رشد می‌رسد. از طرف دیگر، پس از زایمان اگر کودک با شیر مادر تغذیه شود از طریق شیر با طعم‌های ناشی از رژیم غذایی مادر آشنا می‌شود. این مواجهه اولیه کودک را با طعم‌های متنوع آشنا کرده و سبب آمادگی وی برای پذیرش و مصرف مواد غذایی سالم در هنگام شروع تغذیه تکمیلی و بعد از آن می‌شود.
حتی بعد از دوران شیرخوارگی، ارائه مکرر غذاهایی که قبلاً کودک از مصرف آن‌ها اجتناب کرده می‌تواند به پذیرش غذا توسط کودک کمک کند. به عنوان مثال در مطالعه‌ای ارائه مکرر غذاهایی مانند فلفل قرمز یا کدو به کودکان طی ۵ تا ۶ هفته سبب علاقه کودک به مصرف این سبزیجات شده است.
با توجه به این پژوهش توصیه می‌شود مادران در دوران بارداری و شیردهی از غذاهای متنوع و سالم استفاده کرده و بعد از شروع تغذیه تکمیلی نیز رژیم غذایی کودک از تنوع مطلوب برخوردار باشد.
منبع:

S. Anzman-Frasca et al. Obesity Reviews 2017.

Loading