چگونه مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهیم؟

امروزه در تمام گروه‌های سنی میانگین مصرف قند و شکر ۳-۲ برابر بالاتر از مقادیر مجاز توصیه شده است. برآوردها نشان می‌دهد کودکان و بزرگسالان حدود یک چهام شکر روزانه خود را از طریق نوشیدنی‌های شیرین دریافت می‌کنند. این نوشیدنی‌ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی و پوسیدگی دندان مرتبط هستند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تلاش برای کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین تا حدی سبب تغییر عادات افراد جوان می‌شود، اما این تلاش‌ها نمی‌تواند تنها راهکار برای کاهش مصرف باشد.
محققان ۱۶۵۰۰ نفر را در سه گروه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد تلاش‌ها در مورد کودکان سبب کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین تا ۳۰ درصد می‌شود. مداخله در نوجوانان سبب کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین تا ۱۰ درصد شده، اما در بزرگسالان تقریباً تاثیری بر میزان مصرف ندارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه مدرسه مکانی است که در شکل‌گیری رفتارهای مرتبط با چاقی نقش دارد، اما مداخلات انجام شده که در خانه بر روی افراد کم‌سن انجام می‌شود موثرتر است.
با توجه به نتایج مطالعه فوق محققان، متولیان بهداشت عمومی و سیاست‌گذاران باید به منظور ایجاد بهترین راهکار با یکدیگر همکاری کنند. این راهکارها از افزایش دسترسی به آب در داخل و نزدیک مدارس تا تعیین مالیات برای شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی‌های شیرین متغیر است.
مداخلات انجام شده در مورد کودکان و نوجوانان می‌تواند شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی درباره عواقب منفی مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های شیرین، ترویج مصرف آب به عنوان نوشیدنی جایگزین و افزایش دسترسی به آن در مدارس باشد.
مداخلات مفید در مورد بزرگسالان نیز عبارتند از: آموزش در جهت کمک به درک بهتر برچسب مواد غذایی و انتخاب نوشیدنی‌های سالم‌تر.
منبع:

Vargas-Garcia EJ et al. Obesity Reviews 2017; Volume 18: Page 1350-1363

Loading