چگونه در تعطیلات سال نو از افزایش وزن پیشگیری کنیم؟

اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی – عروقی، کبد چرب و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و رواج شهرنشینی شیوع چاقی در سراسر جهان افزایش یافته است. در ایام تعطیلات سال نو احتمال افزایش وزن بیش از سایر زمان‌ها است. زیرا در این ایام افراد از یک سو ممکن است میزان زیادی غذای پرچرب و شیرین مصرف کرده و از سوی دیگر به استراحت پرداخته و میزان فعالیت بدنی آن‌ها کمتر ‌شود. به طوریکه حدود ۵۰ درصد موارد افزایش وزن در دوران تعطیلات سال نو رخ می‌دهد. به همین علت گروهی از محققان مطالعه‌ای را طراحی کردند تا راهکاری برای مقابله با این مشکل بیابند.
در این مطالعه شرکت کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند. گروه اول حداقل دو بار در هفته وزن خود را یادداشت می‌کردند. زیرا به اعتقاد محققان وزن کردن منظم و ثبت آن یک مداخله رفتاری موثر برای مدیریت وزن است. از اعضای این گروه خواسته شد در مورد وزن خود و تغییرات آن در طی زمان فکر کنند. سپس نکاتی در مورد کنترل وزن و میزان فعالیت بدنی لازم برای سوزاندن کالری هر ماده غذایی در اختیار آن‌ها قرار گرفت. گروه دوم اطلاعاتی را در مورد سبک زندگی سالم دریافت کردند.
نتایج نشان داد میزان افزایش وزن در افراد گروه اول نسبت به گروه دوم به طور میانگین ۰/۴۹ کیلوگرم کمتر بود. همچنین شرکت کنندگان گروه اول در محدود کردن کالری دریافتی خود موفق‌تر بودند.
تحقیقات مختلف نشان داده بعد از آن که وزن در دوران تعطیلات افزایش می‌یابد به ندرت افراد نسبت به کاهش آن اقدام می‌کنند. بنابراین، هر سال چند کیلویی به وزن آن‌ها اضافه می‌شود. توجه به ایامی که در آن‌ها احتمال افزایش وزن بیشتر است می‌تواند تاثیر مثبتی در پیشگیری از چاقی داشته باشد.
منبع:

Frances Mason et al. BMJ 2018.

Loading