چگونه تغییرات وزن ریفلاکس معده به مری (GERD) را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

در حالیکه این مطلب پذیرفته شده ‌است آنچه شما می‌خورید می‌تواند منجر به ریفلاکس (بازگشت) اسید به مری شود، اخیراً محققان و پزشکان دریافته‌اند اضافه وزن – حتی کمی بالاتر از وزن طبیعی – می‌تواند زمینه‌ساز ریفلاکس بوده و شدت GERD را تحت تاثیر قرار دهد. چاقی و ابتلا به اضافه وزن یکی از دلایل GERD شناخته شده، اما طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله پزشکی انگلیس به چاپ رسید، تغییر نسبتاً کم وزن حتی در فردی که وزن طبیعی دارد، می‌تواند سبب افزایش شدت ریفلاکس و عوارض مرتبط با آن شود.
این مطالعه ارتباط مستقیم نمایه توده بدنی (BMI) فرد و علائم GERD را به وضوح نشان داده است. محققان پی برده‌اند افرادی که دارای اضافه وزن هستند، یا به عبارتی دارای نمایه توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۰ می‌باشند، دو برابر بیشتر نسبت به اشخاص دارای وزن طبیعی درگیر ریفلاکس شدند و خطر ابتلا به علائم GERD مانند سوزش سر دل، استفراغ اسیدی، درد قفسه سینه و اختلال در بلع در افراد چاق (BMI بیشتر از ۳۰ ) حدود سه برابر بیشتر است. جالب توجه است حتی کمی افزایش وزن در محدوده طبیعی (BMI بین ۲۱ تا ۲۵ ) خطر پیشرفت GERD را بالا برد.

چاقی شکمی مشکل‌ساز است.

با افزایش چند سانتی‌متر اطراف ران‌هایتان ممکن است در شلوار جین مورد علاقه‌تان بهتر به نظر بیایید، اما افزایش وزن در اطراف شکم‌تان می‌تواند منجر به سوزش سر دل شود. توضیح احتمالی برای این ارتباط می‌تواند این باشد که چربی زیاد پیرامون شکم معده را به هم فشرده و فشار داخلی آن را می‌افزاید، که در نهایت منجر به ریفلاکس اسید می‌شود. همچنین افراد چاق تمایل دارند غذاهای چرب‌تری استفاده کنند که این مورد باعث احساس سوزش سر دل بیشتری می‌گردد.

با کاهش وزن، احساس سوزش را کمتر کنید.

اگر شما دارای اضافه وزن می‌باشید، خوشبختانه می‌توانید تنها با کم کردن ۱۰ درصد از وزن به طور چشمگیری علائم GERD و عوارض مرتبط با آن را بکاهید.

وزن سالم خود را حفظ کنید.

محققان تاکید کرده‌اند اگر دارای وزن ایده‌آل می‌باشید و از سوزش سر دل رنج م‌ برید، کاهش وزن توصیه نمی‌شود. اگر کمی وزنتان بالا رفت و متوجه وخامت علائم ریفلاکس شدید، کم کردن همان چند کیلوگرم اضافی ممکن است منجر به بهبودتان شود. به یاد داشته باشید تلاش برای رسیدن و نگه داشتن وزن ایده‌آل فواید زیادی برای سلامتی اعم از کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان دارد.

Loading