چه عاملی تمایل نوجوانان را برای مصرف سبزیجات افزایش می‌دهد؟

چه عاملی تمایل نوجوانان را برای مصرف سبزیجات افزایش می‌دهد؟

وجود مقادیر کافی سبزیجات در رژیم غذایی برای حفظ سلامتی ضروری است. مصرف انواع آن در طی روز با کاهش خطر بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان‌ها مرتبط است. دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که افراد ۱۴ تا ۱۸ ساله باید هر روز ۲/۵ تا ۴ لیوان سبزیجات مصرف نمایند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد بسیار کمی از نوجوانان از این مواد استفاده می‌کنند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دانش آموزان دبیرستانی ترجیح می‌دهند به جای آن که سبزیجات را به تنهایی مصرف کنند، آن‌ها را با ادویه‌ها و گیاهان مختلف طعم‌دار نمایند. به اعتقاد محققان این امر می‌تواند مصرف سبزیجات را در نوجوانان افزایش دهد.
در این تحقیق محققان نظر دانش آموزان را در مورد انواع سبزیجات که با روغن و نمک و یا با ترکیبی از ادویه‌ها و گیاهان طعم‌دار شده بودند، جویا شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که در رابطه با سبزیجات مهم‌ترین عامل مورد توجه نوجوانان طعم است. به طوریکه نوجوانان تمایلی به مصرف سبزیجات ساده که با مقدار کمی روغن و نمک آماده شده بودند، نداشتند. در مقابل، مصرف ذرت، نخودفرنگی، لوبیای سیاه، گل کلم، بروکلی، لوبیا سبز و هویج را که با ترکیبی از ادویه‌ها و گیاهان مختلف طعم‌دار شده بودند، ترجیح می‌دادند.
منبع:

Juliana R. Fritts et al. Food Quality and Preference 2018; Volume 68: Pages 125- 134.

Loading