چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها: کدامیک سبب چاقی می‌شوند؟

چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها: کدامیک سبب چاقی می‌شوند؟

اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. اصلاح سبک زندگی، پیروی از رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی روزانه در مقابله با این مشکل موثر است.
همواره دانشمندان درصدد بوده‌اند به این سوال پاسخ گویند که کدام رژیم غذایی برای کاهش وزن موثرتر است. البته پاسخ به این سوال دشوار است. چراکه برای برخی افراد کاهش چربی دریافتی مفید است. اما در برخی دیگر پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات مفیدتر خواهد بود. در مطالعات مختلف هم کربوهیدرات و هم چربی در افزایش وزن مقصر دانسته شده‌اند. به عبارت دیگر، تاثیر درشت مغذی‌های مختلف (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) بر تنظیم وزن بدن به خوبی مشخص نشده است.
در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده محققان دریافتند که مصرف زیاد چربی از طریق رژیم غذایی میزان چربی بدن را افزایش می‌دهد. درحالیکه کربوهیدرات‌ها چنین اثری ندارند. در مورد پروتئین نیز تیم تحقیقاتی می‌گویند که شواهدی مبنی بر اثر داشتن پروتئین‌ها بر مقدار چربی بدن وجود ندارد.
در مورد مکانیسم اثر چربی بر بروز چاقی محققان بر این باورند که چربی با اثر بر مغز تمایل برای دریافت کالری زیاد را تحریک کرده و در نتیجه وزن افزایش می‌یابد.
منبع:

SumeiHu et al. Cell Metabolism 2018.

Loading