چرا خوردن صبحانه برای سلامتی مفید است؟

چرا خوردن صبحانه برای سلامتی مفید است؟
سال‌های زیادی است که متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند روز خود را با یک صبحانه سالم آغاز کنید. زیرا تحقیقات مختلف نشان داده که مصرف منظم صبحانه در حفظ سلامتی بسیار موثر است.
به طور کلی، کربوهیدرات موجود در غذا انرژی مورد نیاز شما را برای شروع یک روز جدید تامین می‌کند. پروتئین نیز قدرت جسمانی را افزایش داده و شما را تا وعده غذایی بعدی سیر نگه می‌دارد. از بهترین غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌توان به نان سبوس‌دار و جو دوسر اشاره کرد. تخم‌مرغ، پنیر و شیر کم چرب نیز از منابع خوب پروتئین به شمار می‌روند. افزودن میوه و سبزی به این وعده غذایی می‌تواند بخشی از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند. فیبر در ایجاد حس سیری، پیشگیری از بروز چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ موثر است.

فواید صبحانه برای سلامتی

۱- حفظ وزن در محدوده مناسب
اگر صبحانه نخورید احتمال آن که در طی روز احساس گرسنگی شدید داشته باشید، بیشتر است. این امر می‌تواند تمایل شما را به پرخوری یا مصرف غذاهای ناسالم افزایش دهد.
۲- کنترل قند خون
مصرف صبحانه هم به افراد سالم و هم به بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا در طی روز قند خون خود را ثابت نگه دارند. نوسان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین می‌تواند بر روی خلق و خو موثر بوده و سبب ‌شود فرد تحریک‌پذیرتر شده و سریع‌تر عصبانی شود.
۳- حفظ سلامت قلب
تحقیقات نشان داده حذف این وعده غذایی می‌تواند با سخت شدن شریان‎ها (آترواسکلروز) و در نتیجه حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط باشد. احساس گرسنگی و در نتیجه پرخوری به علت حذف این وعده می‌تواند سبب ابتلا به چاقی شده و سلامت قلب را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، حذف صبحانه می‌تواند میزان فیبر دریافتی افراد را کاهش دهد. فیبر در پیشگیری از چاقی، کنترل چربی‌های خون و قند خون نقش دارد.
۴- بهبود عملکرد در مدرسه یا محل کار
مصرف منظم صبحانه به بهبود حافظه و عملکرد افراد منجر می‌شود. کودکان و نوجوانانی که از این وعده غذایی استفاده می‌کنند از قدرت تمرکز بالاتری برخوردار بوده، در مدرسه نمرات بالاتری می‌گیرند و احتمال غیبت از مدرسه در آن‌ها کمتر است.

Loading