چرا بی‌تحرکی و زیاد نشستن برای سلامتی شما مضر است؟

چرا بی‌تحرکی و زیاد نشستن برای سلامتی شما مضر است؟
۱- به سلامت قلب آسیب می‌زند: بی‌تحرکی خطر ابتلا به بیماری قلبی را حدود ۲ برابر افزایش می‌دهد.
۲- طول عمر را کاهش می‌دهد: نشستن‌های طولانی مدت احتمال مرگ زود هنگام را افزایش می‌دهد.
۳- احتمال ابتلا به دمانس (زوال عقل) را افزایش می‌دهد: بی‌تحرکی خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و پرفشاری خون را افزایش می‌دهد. تمام این بیماری‌ها می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.
۴- خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد: نشستن طولانی مدت در طی روز می‌تواند سبب افزایش قند خون شود. محققان معتقدند بی‌تحرکی واکنش بدن نسبت به هورمون انسولین را مختل می‌کند. انسولین به کنترل قند خون کمک می‌کند.
۵- احتمال بروز ترومبوز ورید عمقی (DVT) را افزایش می‌دهد: DVT به معنای تشکیل لخته خون در پاها است. یکی از علل مهم بروز DVT نشستن‌های طولانی مدت است. اگر این لخته وارد ریه شود می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی به دنبال داشته باشد.
۶- سبب افزایش وزن می‌شود: استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تلویزیون، لپ تاپ و تلفن همراه و بی‌تحرکی ناشی از آن احتمال بروز چاقی را افزایش می‌دهد.
۷- اضطراب را افزایش می‌دهد: بی‌تحرک بودن و استفاده زیاد از کامپیوتر، تلفن همراه و … در صورتیکه خواب را مختل کند می‌تواند سبب بروز اضطراب شود. از سوی دیگر، استفاده زیاد از این وسایل سبب دوری شما از دوستان‌تان خواهد شد. این امر با بروز اضطراب اجتماعی مرتبط است.
۸- به کمر شما آسیب می‌زند: نشستن زیاد به ماهیچه‌های کمر، گردن و ستون فقرات شما فشار زیادی را وارد می‌کند. توصیه می‌شود به ازای هر نیم ساعت نشستن بلند شده و ۲-۱ دقیقه راه بروید.
۹- احتمال ابتلا به پوکی‌استخوان را افزایش می‌دهد: در افراد سالمندی که از نظر جسمی فعال نیستند احتمال بروز پوکی‌استخوان بیشتر است.
۱۰- خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد: بی‌تحرکی خطر ابتلا به سرطان‌های کولون (روده بزرگ)، اندومتر و ریه را افزایش می‌دهد. هر چقدر میزان نشستن شما بیشتر باشد احتمال بروز سرطان نیز بالاتر خواهد رفت.

Loading