چرا بعد از رژیم گرفتن وزن شما مجدداً افزایش می‌یابد؟

چرا بعد از رژیم گرفتن وزن شما مجدداً افزایش می‌یابد؟

این بسیار ناامید کننده است که برای تناسب اندام و حفظ سلامتی وزن خود را کاهش دهید، اما بعد از مدتی مجدداً وزن شما افزایش یابد. همواره این سوال مطرح است که چرا بعد از پایان یافتن دوره رژیم، وزن دوباره افزایش می‌یابد. مطالعات نشان داده‌اند که برخی مکانیسم‌های بیولوژیکی در این امر نقش دارند. در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده محققان استرالیایی به بررسی دقیق‌تر این موضوع پرداخته‌اند. نتایج مطالعه مذکور نشان دهنده نقش پروتئینی به نام کارنیتین استیل‌ ترانسفراز (Crat) است. به نظر می‌رسد که این پروتئین در تنظیم ذخایر چربی بدن نقش تعیین کننده‌ای دارد.
زمانی که ما رژیم می‌گیریم سیگنال‌هایی در بدن ایجاد می‌شود تا اطلاع دهد که بدن در حال تجربه یک دوره کاهش دسترسی به مواد غذایی است. زمانی که دوره رژیم گرفتن و کاهش عمدی کالری دریافتی به پایان می‌رسد بدن تا حد امکان شروع به ذخیره چربی می‌کند. از نظر مکانیسم‌های موجود در بدن این چربی ذخیره شده در صورتیکه مجدداً حجم غذای مصرفی کاهش یابد می‌تواند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد. این امر به خصوص زمانی که فرد مکرراً اقدام به رژیم گرفتن می‌کند (رژیم غذایی یویو) اهمیت دارد. مطالعه جدید نشان می‌دهد پروتئین Crat مشخص می‌کند که در رژیم غذایی یویو بدن چربی ذخیره شده را حفظ کند یا خیر. این پروتئین در سلول‌های مغزی که در احساس گرسنگی نقش دارند، یافت می‌شود. بنابراین به تنظیم دریافت و مصرف کالری کمک می‌کند.
محققان نشان داده‌اند اگر ژن تولیدکننده این پروتئین غیرفعال شود، ذخایر چربی سریع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اگر راهکاری یافت شود که بتوان به کمک آن فعالیت این پروتئین متوقف شود می‌توان بعد از پایان دوره رژیم از افزایش اشتها و ذخیره شدن چربی و درنتیجه افزایش وزن مجدد پیشگیری نمود. این راهکار نه تنها به درمان چاقی کمک خواهد کرد، بلکه با سایر مشکلات متابولیکی مرتبط با چاقی (مانند دیابت نوع ۲) نیز مقابله خواهد نمود.
منبع:

Alex Reichenbach et al. ell Reports 2018.

Loading