چای و قهوه: با خواص این دو نوشیدنی محبوب آشنا شوید.

چای و قهوه: با خواص این دو نوشیدنی محبوب آشنا شوید.
این دو نوشیدنی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان و حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان هستند. به طور کلی، میزان کافئین موجود در قهوه بیشتر است. کافئین چای سیاه نیز در مقایسه با چای سبز بیشتر است. در این مقاله به نقش این دو نوشیدنی در پیشگیری از بیماری‌های مختلف اشاره خواهد شد:
۱- دیابت نوع ۲
این دو نوشیدنی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند. دیابت نوع ۲ با مقاومت به انسولین و افزایش قند خون مشخص می‌شود.
۲- بیماری پارکینسون
این دو نوشیدنی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌ پارکینسون که سلول‌های عصبی در مغز را درگیر می‌کند، کاهش دهند.  برخی مطالعات نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند علائم اولیه پارکینسون را در بیماران مبتلا کاهش دهد. اما در سایر مطالعات نوشیدن قهوه و چای از ابتلای افراد سالم به پارکینسون پیشگیری می‌کرد.
۳- بیماری قلبی
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. در یک مطالعه در افرادی که روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه می‌نوشیدند احتمال بروز آترواسکلروز (سخت شدن دیواره شریان‌ها) و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری قلبی کمتر بود.
۴- سکته مغزی
سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون در بخشی از مغز کاهش یابد. نوشیدن یک لیوان از هر کدام از این نوشیدنی‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. زیرا قهوه التهاب را کاهش داده و به کنترل قند خون کمک می‌کند. نوشیدن چای سیاه نیز با کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش خطر بروز سکته مغزی مرتبط است.
۵- سرطان
انواع مختلف چای احتمال ابتلا به سرطان‌های تخمدان و معده را کاهش می‌دهند. به نظر می‌رسد آنتی‌اکسیدان موجود در این نوشیدنی که پلی‌فنول نام دارد در پیشگیری از سرطان موثر است. همچنین قهوه و چای سبز در پیشگیری از سرطان‌های سینه و پروستات نقش دارند.
۶- بیماری آلزایمر
بیماری آلزایمر به علت آسیب سلول‌ها عصبی ایجاد شده و با کاهش حافظه و قدرت فکر کردن مشخص می‌شود. قهوه به کمک آنتی‌اکسیدان‌های خود از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند. چای سبز نیز مانع تجمع پروتئینی در مغز می‌شود که به نظر می‌رسد در بروز آلزایمر نقش دارد.
۷- کاهش وزن
مصرف این دو نوشیدنی به جای نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر به این دو نوشیدنی شکر اضافه کنید نمی‌توانید از فواید آن‌ها برای کاهش وزن بهره‌مند شوید.

در مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین زیاده‌روی نکنید.

اگرچه مصرف این دو نوشیدنی برای سلامتی مفید است، اما دریافت بیش از حد کافئین سبب اضطراب، تحریک‌پذیری و اختلال در خواب می‌شود. همچنین با افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار استحکام استخوان‌ها را کاهش داده و منجر به شکستگی استخوان می‌شود.
واژگان کلیدی: چای – قهوه – کافئین – کاهش وزن – سرطان – خواب – دیابت

Loading