چای سبز و کاهش وزن: افسانه یا واقعیت؟

چای سبز و کاهش وزن: افسانه یا واقعیت؟

با توجه به نتایج مطالعات مختلف چای سبز در کاهش کلسترول خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، کنترل دیابت نوع ۲ و پیشگیری از سرطان نقش دارد.
چای سبز حاوی طیف متفاوتی از ترکیبات مانند ویتامین‌های گروه B، فولات و منیزیم است. همچنین حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دوی این ترکیبات سبب افزایش متابولیسم می‌شوند. کاتچین در کاهش چربی اضافی نقش دارد. همچنین کاتچین و کافئین مقدار انرژی مصرفی بدن را افزایش می‌دهند.

چای سبز و کاهش وزن

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل چای سبز که حاوی کاتچین یا کافئین است اثر مثبت بر کاهش وزن و کنترل وزن دارد، اما این اثر ناچیز است. بنابراین در زمینه کاهش وزن اثر چای سبز به اندازه سایر راهکارها مانند رژیم غذایی متعادل و ورزش نمی‌باشد.
ورزش منظم و رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر زیادی سبزیجات است بیشترین اثربخشی را در کاهش وزن دارند. این نوع چای در کنار این راهکارها می‌تواند دستیابی به نتیجه مثبت را تسهیل نماید.

چه مقدار چای سبز بنوشیم؟

نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان از این نوع چای در طی روز به کاهش وزن کمک می‌کند. چای سبز دارای گونه‌های متفاوت است، اما به نظر می‌رسد که تفاوت بین گونه‌های مختلف آن تاثیری در نتیجه کاهش وزن نداشته باشد. چای سبز که کمترین فرآوری روی آن انجام شده باشد دارای بالاترین ارزش غذایی است.
مصرف این چای مضر نیست. با این حال، در برخی موارد که فرد در معرض ابتلا به مشکلات قلبی یا پرفشاری خون است باید از مصرف دوزهای بالای کافئین خودداری نماید.

Loading