آیا چای سبز برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید است؟

چای سبز: آیا برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است؟

در مبتلایان به دیابت نوع ۲ به علت وجود مقاومت به انسولین سلول‌های بدن قادر نیستند به طور موثری قند موجود در خون را جذب نمایند. مقاومت به انسولین سبب افزایش قند خون و بروز عوارض ناشی از دیابت شامل بیماری قلبی، نارسایی کلیوی و آسیب عصبی (نوروپاتی) می‌شود. آنچه که این بیماران می‌خورند و یا می‌نوشند می‌تواند بر قند خون آن‌ها تاثیر داشته باشد.

فواید چای سبز برای دیابت

یک لیوان چای سبز که شیرین نشده باشد فاقد کالری است. در یک مطالعه انجام شده در ژاپن مشخص شد مصرف این نوشیدنی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. در مطالعه‌ دیگری مشاهده شد که نوشیدن ۴ لیوان چای سبز در طی روز توسط مبتلایان به دیابت نوع ۲ با کاهش وزن و کاهش فشارخون مرتبط است. برخی محققان معتقدند که کاتچین موجود در این نوع چای از طریق کاهش هضم و جذب کربوهیدرات‌ها به کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند.
چای سبز حاوی پلی‌فنول است. پلی‌فنول دارای خاصیت ضدسرطانی، ضدالتهابی و کاهنده کلسترول است.

بیماران مبتلا به دیابت چه میزان چای سبز می‌توانند بنوشند؟

مطالعات نشان داده در صورت مصرف متعادل، نوشیدن چای سبز در صورتیکه شیرین نشود مضر نیست. اگر تمایلی به مصرف چای تلخ ندارید می‌توانید برای شیرین کردن آن از شیرین کننده‌هایی مانند استویا استفاده کنید.
میزان کافئین موجود در چای سبز از قهوه و چای سیاه کمتر است. هر ۲۴۰ سی‌سی از این نوع چای حاوی ۲۵ تا ۲۹ میلی‌گرم کافئین است. در حالیکه میزان کافئین قهوه و چای سیاه به ترتیب ۱۶۵-۹۵ و ۴۸-۲۵ میلی‌گرم است. با این حال، یکی از نگرانی‌ها در مورد مصرف این نوشیدنی توسط این بیماران وجود کافئین موجود در آن است که می‌تواند بر قند خون و فشارخون اثر داشته باشد. برای مقابله با این نگرانی بهتر است قبل و ۱ تا ۲ ساعت بعد از نوشیدن این چای قند خون خود را اندازه‌گیری نمایید. اگر قند خون شما در محدوده مجاز بود می‌توانید به نوشیدن چای سبز ادامه دهید. همچنین بهتر است در منزل دستگاه فشارخون داشته و به طور مرتب فشارخون‌تان را اندازه‌گیری نمایید.

Loading